Jump to content

Hvilken riflestokk vil dere anbefale meg?


Epic

Recommended Posts

Da var det min tur til å oppdage kammeret.no! 

 

Jeg har nå i lengre tid fundert noe fryktelig på å bytte ut den originale trestokken på rifla til noe mer moderne og ergonomisk. Om man bare skulle tenke utseendemessig så er det vel synd og skam å bytte ut en pen trestokk, men her er vi. Det jeg ikke liker med trestokken er at den er en ca 2 cm kort, litt for mye dropp i kolben som har tvunget meg til å måtte lage en improvisert kolbe forhøyer for å få riktig siktebilde. I tillegg til dette så vrir treverket seg en god del og treffpunkts forandring blir tydelig når jeg har vært i regnvær noen dager. Nå har det seg slik at det finnes løsninger for alle disse irritasjonene, men jeg har rett og slett lyst på noe som ikke er treverk og kan ligge mot steiner ect uten at man er redd for å ripe gammel fin lakk. 

 

I denne forbindelse har jeg sett litt på stokkprodusenter som H-s, Bell & Carlson, mcmillan, manners og gunwerks. Bruksområdene mine er relativt varierte og drømmen hadde vært få tak i en stokk har noe mer avslappende grep ift baneskyting, men samtidig er godt å bruke på jakt. Sånn rifla er pr dags dato så opplever jeg at jeg anstrenger håndleddet når jeg driver med baneskytinga. Sannheten er vel den at jeg skyter rundt 300-400 skudd med rifla årlig og den største bruken er nok på jakt.

Når jeg har forhørt meg rundt på skytebane om hvilken stokk de ville anbefalt så har jeg fått veldig varierende tilbakemeldinger, og det er jo ikke noen overraskelse heller. Vi er alle ulike med ulike preferanser, dog håper jeg på at noen her inne kanskje har testet litt flere stokkmerker/typer og kan gi et bedre tips enn "chassi, stokker er utdød". Jeg har aldri brukt noe chassi og skal heller ikke utale meg så mye om det, men jeg ser ikke helt for meg dette til mitt bruk. Skulle jeg være helt på jordet med å tenke at chassi ikke passer meg så får dere si fra med full kraft.

Av de stokkene jeg har sett på så er det noen av de som har fasinert meg mer en andre, men før jeg eventuelt bestiller noe så hadde jeg satt pris på å høre hvilken stokk osv dere anbefaler meg.

Rifla er forresten en kjedelig Remington 700 med lang låskasse, så stokkvalget skulle være rikelig. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Boyds laminatstokk kan kanskje være noe? De har en variant som heter At One. Den er rimelig priset sammenlignet med andre. Den kan enkelt justeres i lengde og høyde, og grepene kan byttes ut. Den kan også fås som tommelhullstokk og i ulike farger..

 

Kjøpte en slik til min Howa mini og er godt fornøyd selv i hvert fall. 

 

Her er en variant:
https://www.brownells.no/At-One-Remington-700-BDL-LA-FBC-Pepper/no

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (23 minutter siden):

Jeg gikk for Manners PRS med innvendig chassis innebygget i stokken.. nydelig skyte med..godt grep.. rett og slett en stokk som kan anbefales..3DB9E32B-C304-4E06-AA7E-82F7D0775280.jpeg.91094905be46b881654312680616c328.jpegAAE21BB2-D3F4-4609-9EFD-2B8990C6046E.jpeg.cee0785eb5f39c4f49f4dd8abd40ad88.jpeg

Denne var ikke dum! Sett litt på manners sin LRH modell. Husker du hvilken pris stokken din kom på og hvor mye rifla di veier slik du har den i dag  :)

Link to comment
Share on other sites

ko-stens skrev (33 minutter siden):

Boyds laminatstokk kan kanskje være noe? De har en variant som heter At One. Den er rimelig priset sammenlignet med andre. Den kan enkelt justeres i lengde og høyde, og grepene kan byttes ut. Den kan også fås som tommelhullstokk og i ulike farger..

 

Kjøpte en slik til min Howa mini og er godt fornøyd selv i hvert fall. 

 

Her er en variant:
https://www.brownells.no/At-One-Remington-700-BDL-LA-FBC-Pepper/no

Takker for tips, pris var iallefall ikke no å si på. Hvordan opplever du laminat? 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (13 timer siden):

........

Sannheten er vel den at jeg skyter rundt 300-400 skudd med rifla årlig og den største bruken er nok på jakt.

...............

 

 

 

Har vel ingen konkrete anbefalinger mht. fabrikat ol. men heller en om utforming.

På banen så er taktiske og ergonomiske typer helt fantastisk, på jakt der ting går litt kjapt så er dette ei ulempe. Eg unngår alt der fingre, hender el. skal stikkes inni eller legges på et konkret punkt for jaktbruk,  en god gammeldags klassisk stokk er etter mitt syn då absolutt den beste.

Når dette er sagt så ser imidlertid stokken som @Sunnmøringanbefaler ut som eit godt kompromiss mellom jakt og banebruk.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på denne:

 

KINETIC RESEARCH GROUP REM 700 BRAVO

https://www.brownells.no/BRAVO-REMINGTON-700-CHASSIS-Remington-700-SA-Bravo-Chassis-Sako-Green-KINETIC-RESEARCH-GROUP-Short-29-lbs-100032026

 

Har ikkje nokon erfaring med denne sjølv, men den ser jo ut til å vere eit kompromiss mellom pris, kvalitet og tilgjengelighet?

 

Ellers har eg vore ned på Søylen eit par gonger og kjent litt på dei forskjellige GRS-stokkane. Dei kjennes gode ut i mine hender, men har ikkje prøvd desse på banen. 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (12 timer siden):

Takker for tips, pris var iallefall ikke no å si på. Hvordan opplever du laminat? 

Opplever det som solid, men også litt tungt. Virker som den tåler litt juling sammenlignet med vanlig trestokk. Tror ikke den er så påvirket av fukt heller. Tyngden gjør for øvrig at rifla føles mer stabil. Hadde lett plaststokk på rifla før, men kommer ikke til å sette på den igjen med det første. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...