Jump to content

Kule til rype 222 rem


Jegerdrømmen

Recommended Posts

Hei, har en litt vanskelig brno fox som jeg ikke får til å gå bra med noen kjøpe fmj. Den går bra med 62gr norma rådyr, og sako 55gr sp. Har ladet noen sierra mk 53gr i 830 m/s, de sammler 3 skudd på 8mm. Har noen prøvd disse på rype? Lurer på om det er vits i å bruke noe tid på å lade fmj i 55gr, når ingen kjøpe ammo går? Har prøvd norma, selleri og gurot og lapua.

Edited by Jegerdrømmen
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har prøvd kulene som fabrikkammunisjon med lite hell, vurderer jeg det lite sannsynlig at det blir mye bedre ved å lade selv. 

Jeg ville spandert en skikkelig beddejobb. Hvis rifla er så «følsom» for ulike ladninger, kan det være et problem med rekylopptaket. Ikke helt uvanlig, med en litt aldrende trestokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har beddet den. Som sagt den går sinnsykt bra med sierra mk 53gr og 21,5gr n201 i 830m/s. Håpet hadde vært og funnet en fmj som går, men hvilken kule gir størst sjanse for pressisjon🤷 Hadde vært greit og slippe og kjøpe mange forskjellige kuler.  Blir og teste mk på rype, kan gå bra når farten er så lav. Har skutt mye rype med mk i 308 og 7x57r, men har hørt at 22 kulene har tynnere mantel....

Link to comment
Share on other sites

Som @Polardego nevner har Sako en SpeedHead FMJ, 50Gr som er meget bra. Sako har også en GameHead SP, 50Gr.

Jeg hadde tiddligere en S&L, Legacy i 222Rem med twist i 1:10 og løpslengde på 560mm. Begge kuletypene fra Sako gikk som en drøm med hjemmeladet og COL på 53.1mm. 

Ut fra ladedata ser jeg at Norma-200 (20.5) og N-130 (20.5) var "good shit"

Lykke til med hjemmeladning!

Link to comment
Share on other sites

Gemas skrev (16 timer siden):

Gjør et forsøk med Sako Speedhead fmj 52 gr. Har fått beste samling (4 skudd) på 10 mm på 100 m med den i min 223. Hva slags riflestigning har du på Brno fox'en?

Sorry, skulle selvsagt være 50 gr Sako Speedhead (og ikke 52 gr). 

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (3 timer siden):

Det finnes en die for å stenge hulspissen på kuler, men jeg husker ikke lengre hvor jeg så det. Koster vel ca $200.

Kan være løsningen viss jeg ikke finner en fmj som går, billigere en nytt løp...

Noen som vet om sako fmj 50gr tilsalgs, utsolgt i alle butikker jeg finner. Noen som har den som kan måle lengden på den?

Link to comment
Share on other sites

Jegerdrømmen skrev (3 timer siden):

Kan være løsningen viss jeg ikke finner en fmj som går, billigere en nytt løp...

Noen som vet om sako fmj 50gr tilsalgs, utsolgt i alle butikker jeg finner. Noen som har den som kan måle lengden på den?

 

Jeg måler Sako 50 gr Fmj (105G) til å være 16,4 mm.

20220110_185719.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegerdrømmen skrev (På 10.1.2022 den 17.03):

 De gikk steike gått! Banka ut ei kule fra siste skuddet d målte 16,7mm altså utrolig stutt. 

Ikke ulik sako kula, men finnes jo ikke handelen🙉🙈

"Jeg måler Sako 50 gr Fmj (105G) til å være 16,4 mm. "

 

Merkelig om du ikke får denen sakokula til å gå når remington gikk. Dersom kuleform er de samme så sett de til samme friflukt, lag en ladestige så finner du hvor sakokula går best. Så liten hylse som .222 kan i utslag på små kruttvariasjoner.

Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (4 timer siden):

"Jeg måler Sako 50 gr Fmj (105G) til å være 16,4 mm. "

 

Merkelig om du ikke får denen sakokula til å gå når remington gikk. Dersom kuleform er de samme så sett de til samme friflukt, lag en ladestige så finner du hvor sakokula går best. Så liten hylse som .222 kan i utslag på små kruttvariasjoner.

Har ikke fått tak i sako kulen, men har troa på den. Sako sp har jeg testa den går bra. 

Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (4 timer siden):

Følger forøvrig tråden, kommer til å kjøpe en Fox i nærmeste fremtid.....😟

Er nok bare min som er sær, mange foxer går meget bra. Får under 10mm på 3skudd med sierra mk 53gr. Klemte igjen hullet med en tang, og hadde fortsatt 15mm, skal teste de på rype så fort muligheten byr seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...