Jump to content

Lyddemper til 30-06


Soknamann

Recommended Posts

Hei, jeg har nettopp arvet en mauser som jeg har lyst til å få gjenget opp å satt på en demper til neste års jakt sesong. Ettersom jeg er ganske ny på dette feltet, har jeg et par spørsmål

 

1. Er det greit å kjøpe lyddemper brukt? (Har et begrenset budsjett)

 

2. Hva slags demper er lur å kjøpe dersom man ønsker demping på over 30db, men fortsatt vil at den skal være relativt lett?

 

3. Hvor mye kan man kappe et vanlig mauser i 30-06?

 

Skriv gjerne mer info, om det er noe dere mener jeg burde kunne om dette :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, noen av oss mener jo at gamle Mausere er gøy, om det er veldig fornuftig å kaste gode penger etter en gammel? Mauser kan jo sikkert diskuteres.

Jeg tror jeg ville gjort det omtrent i denne rekkefølgen:

1: Vurdere om børsa er noe å satse på før du begynner å bruke penger på den. Er f.eks pipa i god nok stand eller er et pipeskift rett rundt hjørnet? Hva med stokk, avtrekk, sikring, montasjer? I det du begynner å handle deler flyr penga fort.

2: Om du vil ha demper er det kurant å kjøpe brukt. Men sørg for at det er en til .30 kaliber. Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i tallene på demping, rent generelt gir mye volum bedre demping. Tykk og lang er bedre enn tynn og kort. Først når du har demperen er det greit å bestemme seg for pipelengde, om demperen bygger mye fremover eller bakover vil ha betydning for balanse og totallengden på børsa. Prøv deg litt frem med teip og vekter, da får du en brukbar følelse.

3: Hvor mye du kan kappe ei 30-06 pipe finnes det ikke et absolutt svar på, det kommer blant annet an på hva du skal bruke rifla til. Personlig ville jeg nok ikke gått så mye under 55cm.

4: Regn med ca en 1000-lapp til børsemaker for å montere demperen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne på en Sauer 404 i .30-06 med 56 cm pipe (har valgt å ikke kappe!). Bygger 15 cm ekstra med alle moduler og demper da 29 dB. Laveste pris jeg finner er kr 3840 inkl. A-lock mini hurtigkobling (hos www.villmarksutstyr.no). 

 

Et alternativ kan være en Freyr & Devik-demper i Featherweight-serien. F&D Fw196 bygger 11 cm og demper meget bra i forhold til størrelse og vekt. Jeg har den på ei rifle i 6,5x55. Produsent oppgir 29-31 dB, prisen er rundt kr 3300.

 

Det går sikker fint å kjøpe en brukt demper også, men om du skal ha til mauseren må du uansett til børsemakeren for kapping og gjenging. Og så er det som innlegget ovenfor sier, mye demping medfører volum/størrelse (og vekt).

Link to comment
Share on other sites

jland skrev (3 timer siden):

Hei, noen av oss mener jo at gamle Mausere er gøy, om det er veldig fornuftig å kaste gode penger etter en gammel? Mauser kan jo sikkert diskuteres.

Jeg tror jeg ville gjort det omtrent i denne rekkefølgen:

1: Vurdere om børsa er noe å satse på før du begynner å bruke penger på den. Er f.eks pipa i god nok stand eller er et pipeskift rett rundt hjørnet? Hva med stokk, avtrekk, sikring, montasjer? I det du begynner å handle deler flyr penga fort.

2: Om du vil ha demper er det kurant å kjøpe brukt. Men sørg for at det er en til .30 kaliber. Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i tallene på demping, rent generelt gir mye volum bedre demping. Tykk og lang er bedre enn tynn og kort. Først når du har demperen er det greit å bestemme seg for pipelengde, om demperen bygger mye fremover eller bakover vil ha betydning for balanse og totallengden på børsa. Prøv deg litt frem med teip og vekter, da får du en brukbar følelse.

3: Hvor mye du kan kappe ei 30-06 pipe finnes det ikke et absolutt svar på, det kommer blant annet an på hva du skal bruke rifla til. Personlig ville jeg nok ikke gått så mye under 55cm.

4: Regn med ca en 1000-lapp til børsemaker for å montere demperen.

Hvordan kan man sjekke om pipa er i god stand?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som gjerne bruker en mauser og bygger den om. Men jeg vil likevel fraråde det om våpenet ditt er en original militærmauser. Om våpenet er ombygd til jaktvåpen kan det være OK.

Legg ut noen bilder så er det lettere å vurdere hva som er lurt og hva som er dumt.

For å vurdere om løpet er i god stand må du få noen med kompetanse til å vurdere det. Ser det helt blankt ut og ingen slitasje på bommene så er det nok OK. Om det er rust innvendig, eller om pusselappene lugger når du pusser er det et dårlig tegn.

Link to comment
Share on other sites

Støtter det Per-S skriver. En militærmauser i 30-06 er ikke nødvendigvis all verden verdt, og veien fra den til en "moderne" jaktrifle etter "dagens standard" er både lang (og dyr), om man finner glede i det så er det jo utrolig mye man kan gjøre selv. Jeg har funnet stor glede i prosjektene og har bare 4 mausere nå...

Angående om pipa er brukbar vil en visuell grundig inspeksjon (etter puss) kunne si noe, prøveskyting kanskje mer (forutsatt at kroningen er fin). Om du får børsa til å samle før kapping så blir det ihvertfall ikke dårligere etter kapp og demping. Hva som er akseptabelt må du jo selv vurdere, hvis blinken er en elg på 100m er neppe sub-MOA presisjon noe du egentlig trenger

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Jeg er en av de som gjerne bruker en mauser og bygger den om. Men jeg vil likevel fraråde det om våpenet ditt er en original militærmauser. Om våpenet er ombygd til jaktvåpen kan det være OK.

Legg ut noen bilder så er det lettere å vurdere hva som er lurt og hva som er dumt.

For å vurdere om løpet er i god stand må du få noen med kompetanse til å vurdere det. Ser det helt blankt ut og ingen slitasje på bommene så er det nok OK. Om det er rust innvendig, eller om pusselappene lugger når du pusser er det et dårlig tegn.

 

20211226_200312.jpg

20211226_200444.jpg

20211226_200258.jpg

20211226_200416.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der har du et våpen som du kan spandere en lyddemper på. De viktigste tingene er allerede utført. Kjøp en brukt lyddemper om du må ha en. Men start å skyte med våpenet uten, det er ikke så mye rekyl ar det betyr noe. Kikkertmontasjen som er på våpenet er en Weaver, den får du ringer til slik at den kan brukes om du ikke har fått med kikkert og ringer.

Med den tynne pipen bør du få en demper med 13x1 gjenge. Løpet er etter min mening kort nok, jeg ville ikke kappet det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...