Jump to content

Holdbarhet på krutt


Steve

Recommended Posts

Jeg gjorde ett lite søk, men klarte ikke finne noe konkret om emnet.

 

For 25-30 år sia da jeg leste i Ladeboka og våpenjournalen om emnet, så tenkte jeg at det ikke kom til å bli noe "problem".

Men nå ser jeg jo at det i skapet står kruttbokser som er produsert i 91 og 95 pluss noen litt senere også..

 

Kruttet blir oppbevart tørt, mørkt og kjølig i tett original emballasje. 

Hvilke erfaringer har dere med kruttbokser som er lagret lenge? 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom kruttet lukter "friskt" og ikke surt og stikkende er det nok OK.

Levetid for krutt varierer med kruttype. Kulekrutt har dårligst levetid, kan bli ned mot 15-20 år. NC krutt med og uten litt NG har normalt noe lengre levetid, men enkelte kruttpartier kan bli dårlig etter 30 år. Noen lot'er av Rano fra 1986 begynte å bli dårlig før 2000, men oppbevaringstemperatur har betydning. Det de fleste har hørt om er RA 7,62x63 fra rundt 1965 som har surnet etter rundt 45 år. 

Ballistitt har ofte svært mye lengre levetid, jeg har ladet med ballistitt fra 1970 frem til 2000, og har mer på lager som jeg planlegger å bruke. 

Kvaliteten på produksjonen har stor betydning, gammel Raufoss 6,5 fra før 1940 har krutt som virker OK, men tennhettene svikter.

Det finnes fremdeles prøver av noe av den eldste ballistitten som ble produsert i Norge som er OK, den er fra 1898.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sett en eneste kruttboks hvor det åpenbart var skjedd noe, en blikkboks NC96 (ikke dagens NC96M) som hadde stått uten kork siden 90-tallet. Kruttrestene på bunnen hadde klumpet seg sammen og så på et vis klissete ut, aner ikke hva som var skjedd der. En uåpnet boks av samme lot hadde stått på samme hylle like lenge, der var kruttet helt fint (og ja, jeg har skutt med det). Og så har jeg opplevd rustflak i mye eldre svartkrutt oppbevart i blikkdåse, men det blir jo noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over, hvis det lukter friskt, ikke eddik,ikke er klumpete og fuktig, så er det bare å bruke det. Tøm litt på et hvitt papirark, er det rødt støv, bør du kaste det. Jeg har siste året brukt Hercules krutt fra 80 tallet, som av forskjellige årsaker har blitt stående. Unique, Herco, Blue Dot, 2400 og Reloader 7. Ingen problemer så langt, med noen av dem. Kronografen viser ca det samme som for førti år siden! Krutt er holdbare saker, hvis man viser litt omtanke ved lagring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...