Jump to content

Festing av våpenskap


benk

Recommended Posts

Hei. Jeg har et lite våpenskap for pistoler som må skrus fast, og så vidt jeg forstår så er ordlyden "i fast bygningskonstruksjon". Jeg er ikke helt sikker på om dette betyr at det *må* inn i mur/betong/stendere, eller om det er mulig å feste det i andre solide deler av hjemmet. Jeg hadde håpet å feste det i mur, men det viser seg at isolasjonslaget er litt tykkere enn jeg hadde håpet, og distansen mellom festepunkter i skapet er såpass kort at det vil være vanskelig å finne passende stendere.

 

Når det gjelder solide deler av hjemmet, så har jeg en stor kjøkkenbenkkonstruksjon i solid tre som er festet i gulv og vegg, og det er plass til skapet under denne konstruksjonen inn mot veggen. I og med at målet med loven er at det ikke skal være mulig å enkelt få med seg skapet, føler jeg at dette ville oppfylt kravet, siden det å skulle få med seg skapet i denne situasjonen ville vært det samme som å rive ned kjøkkenbenken, og jeg ser ikke helt hvordan det ville være enklere enn å brekke ned stendere i en innervegg. Samtidig, så kan jeg se for meg at regelverket kan være veldig strikt og at det derfor ikke vil være lov. Så derfor spør jeg: Ville dette vært innenfor reglene, eller må det inn i veggen direkte?

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om Raufoss Safehouse? Jeg satt bare alle skruene i samme stender. Som du sier er skapet såpass lite at det strekker seg ikke til to stendere.

 

Det må nok dessverre inn i en husvegg eller evt i gulv eller noe. Men jeg er ingen jurist.

Link to comment
Share on other sites

En fastskrudd kjøkkeninnredning kan vel betraktes som en del av bygningskonstruksjonen i motsetning til flyttbare møbler som ikke er en del av konstruksjonen. Kan være interessant å se på reglene rundt salg av bolig og hva som regnes som en del av bygningen, og hva som er møbler og som kan tas med ved flytting. Jeg husker ikke andre steder der dette er regulert i lov/forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg gi trådstarter rett her .

De skriver faste bygningskonstruksjoner. 

Det vil si harde konstruksjoner som satt fast ,og er konstruksjoner som ikke kan flyttes uten bruk av  mye værktøy, det er en fast konstruksjon.

 

Stendere bak trepanel betongvegger med mere er mange gange "bærende konstruksjoner" ligesom de er faste konstruksjoner på samme tid.

Disse konstruksjoner er vanligvis altid hårde , også derfor det a betales at feste i disse.

 

Fg sin dokumentasjon på sikkerhetsskape beskriver kun at  forankring der skal produsentes anbefalinger følges til punkt og prikke for at overholde fg godsjeningen.

Våpenloven sir faste konstruksjoner som jeg har beskrevet hva jeg mener er 

 

Raufoss  sin manual  skiver de skrues i vegg inn i bakomleggende stender i sin montering veiledning, eller hvis der er plater ligges en finer plate bak foreksempel gips plate.

https://raufoss.no/wp-content/uploads/2020/05/2017-08-15-Brukerveiledning-Raufoss-Safehouse-20V.pdf

 

Fra deres manual

"

Trinn 8 Løsne Unbrako skruen, løft skapet av fikseringsbraketten. Bor hull for alle forankringspunkter. Minimum 4 punkter skal ha tilfredsstillende feste i stenderverk, betong eller liknende."

Så om du bare har en stenbder da kan du gi den 4 skruer.

 

"På trevegg eller vegg med plater skal sikkerhetsskapet forankres til bakenforliggende
reisverk eller stender."

 

 

 

 

Edited by Mikkelh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...