Jump to content

Hva når private driver villedende markedsføring?


Skaubjønn

Recommended Posts

Hei dere. Jeg kikket seriøst på et svært kostbart våpen, laget i 2015. I annonsen står det hva tilsvarende våpen i dag vil koste. Når jeg sjekket med importøren oppgir selger omtrent dobbelt pris av dagens nypris, og hans salgspris er omtrent tilsvarende nypris. Han ville ikke snakke mer med meg når jeg påpekte dette, og annonsen er uendret. 
Hvordan er regelverket her? Hvis noen går i baret, og det er oppgitt feil info i annonsen, har man da en sak? Sivilt søksmål?

Link to comment
Share on other sites

Tenker det kommer helt an på teksten i annonsen.

hvis der ikke står gjør en super deal eller henviser til en nypris som er feil, ja der kan man vel sette det beløp som man selv syntes, og kjøper har jo selv et ansvar når man kjøper av private.

"Den siste idiot er ikke født enda" må nesten gjelde marked  for private.

 

Har prøvet samme greier dog en satellitt boks hvor jeg skrev høflig til damen at beløpet var 1000 kroner over nypris, og hun ville gå ned i pris.

Det skulle jeg aldri ha gjort, fik hate meldinger det neste 1,5 år hver uke om hvor drittsekk jeg var. 😁

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (2 timer siden):

Går vel inn under den og denne.

Denne lov du refererer til gjelder næringsdrivende mot forbruker eller imellom næringsvirksomhet ikke handel mellom private.

 

Kjøpsloven er mellom private https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

 

https://www.finn.no/bap/artikler/tips/i-disse-tilfellene-kan-du-klage-pa-et-bruktkjop

 

Men som jeg skrev ,hvis en har lyst til å selge for det dobbelte uten at ha misled andre og en har lyst kjøpe for den pris , ja så er der intet der hindre dem i det.

Ellers ville de sjove annonser jo være ulovlig,en smør pakke til 1000 kroner hvis der er smør mangel og så videre.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...