Jump to content

Stor hastighetsvariasjon , 30-06 med Hornady SST 150 grain


yngve

Recommended Posts

Ladet noen skudd med SST 150grain VV N160 56,5 grain ( minimumsladning) WLR hetter..

Min gamle CHRONY sier så at første skuddet hadde 884 m/s , det neste hadde 811 m/s  , deretter 845 m/s og 812 m/s.  

Over 70 m/s forskjell, kan det være mulig ?  Noen erfaringer ?

 

 

Iflg tabell skulle hastigheten være 854 m/s

Jeg vet at det er en lett kule og tregt krutt og derfor kanskje ikke optimalt ... men dette var mer enn jeg forventet,

eller er kanskje kronografen gåen ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje noko fasit, men kanskje nokre idear. No veit eg ikkje om du er nybyrjar eller ein erfaren ladar, så du får sile litt :-)

 

-Kanskje du kan redusere ES (extreme spread) om du økar ladninga? Sjølvsagt ikkje meir en tabellane seier. 

-Veit du kor langt kulespranget ditt er? Set du kula djupt eller langt ute?

-Krymper du? Krymp er vel stort sett ikkje anbefalt til "vanlege" patroner. 

-Har du kontroll på kor mykje "grep" hylsa har på kula? Er det nye hylser? Skytebanehylser? Skutt i andre rifler? Skutt fleire gonger? Variasjonar i gløding?

-Har du sjekka vekta di?

-Gamalt krutt?

-Var det gode forhold for kronografering? Ikkje varierande lysstyrke? Ikkje sikker på om dette kan vere ein faktor.. Og du forandra ikkje skuddvinkel i forhold til kronografen? Om ein ikkje skyt i samme vinkel kvar gong vil du få litt variasjoner i avlesning då kulebanen mellom sensorane vert litt lenger/kortare. 

 

Då byrjar eg å gå tom for idear. 

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp etter VV sin tabell og lengde for minimumsladning, skulle skyte inn før skyting av stiger til 61 grain  men stoppet grunnet disse rare verdiene.. Etter stigene skal det tunes på COL.

Tror aldri en så liten kule vil nå bommene, selv 85mm COL med 220RN har friflukt

 

Hylsene er "range brass" men kun sortert ut nye Norma hylser ( er skytebanekontrollør ) så de skal være OK, Ikke annelert , ultralydvasket så halsene er rene, følte "grei" motstand under kuleisetting,. Bruker balansevekt så den skal være lik fra skudd til skudd.

 

For "forbruksammo" i 6,5x55 er normalt avviket innenfor 10 m/s fra karusellpresse

 

Lav sol fra siden kan ha forstyrret kronografen men er ikke på noen måte sikker på noe her..

 

Skal lade 150grain SMK til gåsejakt og tenkte da å finne en 150grain til hjort med lignende bane, har brukt 220grain RN i årevis med godt resultat..

 

Hvis ingen har noe lurt eller kan vise til noe farlig så kjører jeg nok stigene ferdig :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriv av dette er skytebanehylser. Fyrste avfyring i di børse? Kan kanskje vere nokon variasjonar der?

 

Ellers er du jo ikkje så langt unna oppgitt hastigheit i ladetabellen, og om du ikkje har andre trykktegn hadde eg nok lada opp stigen eg og. 

 

Når det gjeld feilmarginar ifb. med kronograf, fant eg ein artikkel her: 

 

https://precisionrifleblog.com/2012/07/20/chronograph-accuracy-tips-15-practical-tips-to-increase-accuracy-reliability/

 

Litt flisespikkeing for brukt til jaktammo, men greit å ha kjennskap til moglegheiter/begrensningar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...