Jump to content

Blyfri kombi?


HotShot

Recommended Posts

God kveld, kammerater!

 

Er i tenkeboksen ang ny brukt kombi om dagen, og søknad er levert inn. Vil ha et skikkelig bruksjern, maks 10 000 og helst mindre.

 

Men, jeg er helt låst på at jeg vil ha noe som kan skyte blyfri ammunisjo  i begge løp. Har hørt at homogene kuler kan være et problem i loddede piper, og vil ikke låse meg til vismuth da jeg har mindre god erfaring med det. Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, HotShot said:

Vil ha et skikkelig bruksjern, maks 10 000 og helst mindre.

Da ville jeg ha satset på et våpen med riflepipe kamret for en R-patron, f. eks. 7x57R eller 7x65R. Det har vært en del spekulasjoner/diskusjoner om homogene kuler i loddede piper her på Kammeret, uten at jeg har fått klart for meg om dette er helt tabu. Men hvorfor ikke lete etter en kombi uten loddede piper i et R-kaliber? Mener det finnes flere enn Baikal, uten at jeg kommer på navn i farten. Ellers er jo problemet for haglepipa mindre, da vismut-hagl er et brukbart alternativ til bly. Jeg har skutt en del stokkender med vismut i US# 4 (synes det er greit å gå opp én haglstørrelse pga. noe lavere egenvekt). Såkalte hevi-shot bestående av "tungsten matrix" (wolframpulver blandet med plast) skal gå greit i alle hagler: Her er blyalternativene (nettavisen.no) Lenken til NJFF-brosjyren i artikkelen virker ikke, men jeg har brosjyren som pdf-fil og kan sende den til deg på PM hvis interesse.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med Krieghoff ang en Trumpf drilling med loddede løp. De sa et det ikke var noe problem å bruke homogene kuler. Tipper det er litt forskjeller mellom de forskjellige produsentene her og alder på våpen har nok mye å si men sånn på det jevne så har vel også noe av problematikken blitt noe redusert ved at kulene er designet med mindre kontaktflate nå enn tidligere og dermed er noe ‘snillere’ med løpene.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...