Jump to content

Kolbelengde


Bygda

Recommended Posts

I ferd med å kjøpe meg stokk og lurer rett og slett på hva folk gjør med kolbelengden. Finnes mange videoer om hvordan man måler dette, men er det smart å "trekke fra" litt. Mtp at man gjerne har på ei jakke osv når man er på jakt. Man kan alltids forlenge rifla tenker jeg, værre å forkorte den

Link to comment
Share on other sites

@Bygda

23 minutes ago, Bygda said:

men er det smart å "trekke fra" litt. Mtp at man gjerne har på ei jakke osv når man er på jakt. Man kan alltids forlenge rifla tenker jeg, værre å forkorte den

Når man skyter liggende er det den stillingen man erfaringsmessig kommer lengst frem på kolben, altså nærmest kikkertsikte. Det kan i verste fall resultere i det som enkelte kaller Weatherby øyenbryn. Ved kontakt mellom kikkertsikte og øyenbryn. Er kolben for kort blir det altså problematisk å skyte liggende. En børsemaker klarer som oftest å korte inn en trekolbe på en pen måte. Værre blir det å forlenge kolbene. I alle fall dersom det skal se pent ut. Det samme problemet er det på plastkolber, der det er problematisk å lime på en forlengelse som sitter. For ikke å snakke om å korte inn "bøtteplast kolber. De er som oftest hole, så det er det en helvette. Glassfiberkolber er det som lettest, både å forlenge, og å korte inn. Så det en må gjøre er å montere den aktuelle kikkert på en rifle, legge seg ned, å måle avstand mellom bakenden av kikkertsikte til øyenbrynet, når kolben er presset helt inne i skuldra. Deretter flytter en kolben sakte utover fra skuldra til en akkurat ser hele bilde i kikkerten, og måler avstanden. Det betyr at kolben er for kort ved liggende skyting, og forskjellen i cm er det kolben må forlenges med. Eller siktet kan forskyves i ringene.  Så sikter en stående, og måler den samme avstanden, på samme måten. Er forskjellen mellom liggende og stående skyting stor er det også mulig å sette på en Picatinny skinne. Kikkerten med montasjer kan da flyttes frem eller tilbake på skinna.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vavlo said:

Du har vel allerede en stokk. Hvordan passer den? Mål fra avtrekker til kolbekappe (pull), så har du målet på din egen.

enkleste er oftest det beste. Hjemme i helga, så da får man dra rifla ut av skapet og ta noen mål.

Er det vanlig at man vil ha lengre rifle på liggende skyting vs stående. Rifla er ok stående, men om jeg ikke husker feil så er den "stutt" liggende. Går det ann å gå på en bommert? Altså om rifla passer liggende, blir den "rar" stående?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si nei, om en ikke drar den for langt. Optimalt bør en ha forskjellig stokklengde til forskjellige stillinger. En får helst prioritere ut fra bruksområde. Er det et jaktvåpen som skal brukes fremst fra stående/ sittende stilling er det vel ikke gunstig å optimalisere lengde for liggende ( om da ikke rekylen er såpass at den dikterer nødvendig lengde). 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...