Jump to content

I havet av kuler for .223 , hvor begynne med hjemmelading?


John H

Recommended Posts

Har etterhvert fått meste parten av utstyret som trengs for og sette i gang med hjemmelading.

Siste resten satser eg på og få i hus i løpet av uka. :D

Har sett gjennom kuletesten i .223 og sett at her er myyyye og velge i. :shock:

Så kommer det store spørsmålet... Hvor begynne? :oops:

Regner ikke med at eg får krutt og hetter via posten så dette regner eg med at eg skaffer lokalt.(Rett meg visst eg tar feil)

Mitt kulevalg må vere noe som det eksisterer "troverdige" ladedata til siden eg er helt fersk.

Ser at kruttet varierer veldigt med kule valget i ladeboka i kal .223, må med andre ord bestemme meg for kuler først for så og skaffe korrekt krutt.

Ønsker meg i utgangspungtet 2 typer kuler, til papp og til skadedyr jakt.

Ser i Ladeboken at de refererer til Sierra Matc King som en god start ved lading,men disse har eg ikke ladedata til.

Har også lest mye om V-Max og det faktumet at disse har en tendens og "gå godt" i de fleste våpen, skadedyr?

Sitter nå og sitter og ser hva Trond har på lur.. :wink:

Ser at han har Hornady V-Max 35g , disse har eg jo ladedata til i ladeboken.(Skadedyr)

Ser også han har Sierra HP 40g, disse står det jo også data til i ladeboken.(Papp skyting)

Bør eg gå for tyngre kuler til papp skytinga?

Nå trenger eg litt veiledning av erfarne hjemme ladere og veilede meg litt på vei.

Har 1-9 t twist i børsa.

Disse to overnevnte, er dette en god/alternativ start i det store havet og velge i eller er eg helt på "blåbertur"?

Hjelp mottas med STOR takk! :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til .223Rem ville jeg personlig valgt kuler fra 50gr og oppover. Jeg mener å huske at jeg begynte med 50gr V-Max og 52gr Matchking, samt Vihta N130, det var veldig greit å starte med. N133 eller N135 vil sikkert funke omtrent like bra, men Ladeboken har mest data for N130 i .223Rem. Startladning for 50gr kuler er 21-22gr N130, maksladning er omkring 23gr N130, begge deler litt avhengig av patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 50 grs v-max når det finnes 35 grs? Den lette kula går totalt i filler og gir f.eks ikke gjennomskudd på rev. Får den sikkert ut av løpet i over 1100 m/s med N130. Presisjon til skadedyr innenfor normale avstander er meget god.

 

Men, gå for 50 grs v-max visst du er ute etter splatterbilder på synsnerven din......

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også eventuelt vurdere n-530 krutt.

Ladedata finer du endel av på Whitavoris hjemmeside.

Har du en XXl butikk i nærheten har de Nosler bt til en rimlig penge der.

50gr Nosler bt lada jeg til en kompis, fikk best presisjon med 25gr n-530, hastihet 998 m/s

COL 57 mm, Et halvt gr til økte hastigheten i imponerende grad, men samlingene begynte og åpne opp en del. Start lavere og finn ut hva som gir best presisjon i bøsja di.

Link to comment
Share on other sites

Som Sako 30-06 er inne på ville jeg valgt 50 V-Max og N130 til vilt du ikke har tenkt å spise. Denne kombinasjonen har vist seg å gi god presisjon og ladedata finner du i Ladeboken og Vihtavuori's ladehefte / hjemmeside.

 

Til revejakt er 35 og 40 gr V-Max gode valg, trolig er 35gr versjonen best, selv har jeg bare erfaring med 40grains kula og den fungerer som regel bra. Er du uheldig med skuddet kan det bli søl men som regel stopper kula i revekroppen ved treff i maskinrommet.

 

Jeg ville ikke ha valgt 35 V-Max til generell "morokule", til det har den for dårlig BC ( Omtrent som et tørkestativ i forhold til 50 V-Max ) 50gr kula har vesentlig mer trøkk i viltet når holdene blir lange.

 

Til papp kan du jo bruke samme kula :wink: eller for å kunne bruke N130 til alt velge Sierra/Hornady's 52-53gr kuler.

 

Har du tenkt å strekke holdene litt må du over på tyngre saker, Sierra 69 Matchking er nevnt og gir ofte fin presisjon. I min rifle med 1:9 twist fungerer 75gr kuler bra og dette er kulevekta å satse på til medium langhold. Partizan 75 HPBT Match har gitt svært bra presisjon, det samme har Hornady 75 A-Max. Til disse tunge kulene bør du bruke f.eks N140 eller N540.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har no fått tilgang på noen 55g v-max kuler, fant ikke ladedata i Vihtavuori sin katalog til disse.

Kan eg ligge inn ett av de eksempla som ligger i Ladeboken i Quick Load og bruke de dataene når eg skal lage en ladning til 55g v-max.?

Tenker da på og bite meg merke i kamertrykk , utgangshastighet osv til den "kjente" ladningen og bruke dette som veiledning ved utarbeiding av ny ladning?

Gjerne passe på at eg ikke overstiger disse.

Eller er det faktorer her eg ikke tenker på?

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal bedrive langholdsskyting med det første vil jeg gjerne si at Hornady 35gr V-Max og Hornady 55gr FMJ-BT går meget godt i mi børse, sistnevnte er dessuten meget rimelig :)

 

EDIT:Hvis du lader en kule du ikke har data til vil jeg råde deg til å holde deg dyktig lavt, og ikke bruke noe annet en trykkringmåling (eller strekklapp) hvis du vil bevege deg mot max. Det vil si at jeg ikke tror det er helt trygt å basere seg på hastigheten en annen kule gir.

Link to comment
Share on other sites

Har no fått tilgang på noen 55g v-max kuler, fant ikke ladedata i Vihtavuori sin katalog til disse.

Kan eg ligge inn ett av de eksempla som ligger i Ladeboken i Quick Load og bruke de dataene når eg skal lage en ladning til 55g v-max.?

Tenker da på og bite meg merke i kamertrykk , utgangshastighet osv til den "kjente" ladningen og bruke dette som veiledning ved utarbeiding av ny ladning?

 

Dette, og det å sammenligne med så mange manualer/ladebøker du kan gir deg en god pekepinn på hvor startladningen bør ligge.

 

Med N130 og 55V-Max vil du trolig finne at starladningen bør ligge rundt 20 gr. Maks vil trolig være ett sted rundt 22 - 22,5 gr avhengig av patronlenge, friflukt og volum på den aktuelle hylse.

 

Sierra Manual 223 Vær obs på at maksladningene i denne manualen er temmelig friske og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette, og det å sammenligne med så mange manualer/ladebøker du kan gir deg en god pekepinn på hvor startladningen bør ligge.

 

Med N130 og 55V-Max vil du trolig finne at starladningen bør ligge rundt 20 gr. Maks vil trolig være ett sted rundt 22 - 22,5 gr avhengig av patronlenge, friflukt og volum på den aktuelle hylse.

 

Sierra Manual 223 Vær obs på at maksladningene i denne manualen er temmelig friske og vel så det.

 

Takker og bukker Kjell Olav!

Har ingen annen erfaring så langt annen "teoretisk" lek med bla Quick Load men ser også at mye av max ladningene i Sierra manualen som du refererer til er noe "frisk" i forhold til hva eg har lagt inn av kjente eksempel så langt ja.

Finner ikke igjenn kuletesten din i .223 i forbifarten, visst ikke du har disse i testen din så PM meg din adresse så sender eg deg så mange du trenger for test.

Har lagt inn de data som eg finner ut kreves i Quick Load, Løpslengde, senter løp/kikkert avstand, MOA,og vekt på våpnet.

Håper ikke har oversett noe da.

Skal bli spennende dette... :twisted:

Takker og bukker alle sammen!

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...