Jump to content

Våpenolje på skjefte


Oskarsand

Recommended Posts

Mange bruker våpenolje for å olje opp stokken sin slik at den ikke blir tørr.

Jeg bruker egen skjefteolje selv når jeg har god tid, men f.eks for 14 dager siden når jeg skulle av gårde på rypejakt på kort varsel (og ræva værvarsel) så ble det bare et par runder med Ballistol våpenolje.
Hvis du f.eks bestiller oljing av stokk hos Jakt & Friluft i Arendal så står som regel en av gutta på enden av skranken å sauser inn rifla di med Ballistol.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, stigamundsen said:

Spørs kva du meiner med «gjer noko». Du kan få litt missfarging av treverket, men stokken vert ikkje ødelagt. Så lenge det er snakk om våpenolje. Andre kjemikalier kan vel kanskje vere meir skadelige, både for tre og syntetiske stokkar. 

Jeg la inn olje i løpet og over natta har det rent bakover på sluttstykket og på stokken. Brukte Bore tech våpenolje. Ser ikke ut som noe misfarging eller slikt, men vil være trygg på at ikke noe blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, stigamundsen said:

Om du er bekymra ville eg tatt låskassen ut av stokken og tørka opp evt. renningar under låskassen. Dette var ein synt. stokk?

Om det ikke gjør noe for en synt stokk å ha litt olje under bakre del av kassen så lar jeg det ligge. Beskytter under låskassen mot rust.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bartemannen said:

Mange bruker våpenolje for å olje opp stokken sin slik at den ikke blir tørr.

Jeg bruker egen skjefteolje selv når jeg har god tid, men f.eks for 14 dager siden når jeg skulle av gårde på rypejakt på kort varsel (og ræva værvarsel) så ble det bare et par runder med Ballistol våpenolje.
Hvis du f.eks bestiller oljing av stokk hos Jakt & Friluft i Arendal så står som regel en av gutta på enden av skranken å sauser inn rifla di med Ballistol.

Tenker du på trestokk eller synt stokk her?

Link to comment
Share on other sites

Moderne syntetstokker skal tåle det meste av vanlige oljer og løsemidler.

 

På treverk er det vel slik at de fleste våpenoljer er uheldige å satse det inn med, Ballistol kan være et unntak. Det er stor forskjell på et smøremiddel/løsemiddel og en herdende olje ment for å preservere treverk.

Edited by Vargen
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Har ei gammal slarkerifle som kun har fått våpenolje som stokkolje i åresvis. Den må taimot det som den får. Treverket blir kjempefint og er bra vannavisende ei kort stund, ingen sprekker eller misfarging har oppstått. Ulempen er olja vaskes meget fort ut av treverket.

Tørk vekk oljesøl og ikkje tenk meire på det den ødelegger ingenting og er ca like lite til nytte på ein uværsdag.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

Moderne syntetstokker skal tåle det meste av vanlige oljer og løsemidler.

 

På treverk er det vel slik at de fleste våpenoljer er uheldige å satse det inn med, Ballistol kan være et unntak. Det er stor forskjell på et smøremiddel/løsemiddel og en herdende olje ment for å presentere treverk.

Mcmillan er vel moderne, så da slår jeg meg til ro med det

Link to comment
Share on other sites

@tussehaugen, sånt går bra i noen år eller til og med et par tiår. Så på ei tilnærmet verdiløs bruksbørse er det ikke noe stort problem, kanskje.

 

Når børsene begynner å bli 60-70 år gamle eller enda eldre, så vises det godt om stokken er riktig behandlet eller om den har blitt jevnlig innsauset med våpenolje. Typisk så blir treverket rundt låskassa der det er brukt mest olje veldig mørkt, og det kan begynne å bli porøst. Kan også være vanskelig å reparere sprekker når stokken nærmest drypper av gammel Hoppe's nummer 9, limet biter ikke. Og sprekker har det med å oppstå på så gamle stokker. Er de ikke utsatt for så mye olje kan de la seg redde uten å ødelegge original finish alt for mye, ellers kan man måtte legge i bløt i aceton for å trekke ut olja. Og da forsvinner all original finish I samme slengen.

 

Kort sagt, om det er ei børse du helst vil at barnebarna skal overta en dag så bruker du ikke våpenolje på treverk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Oskarsand said:

Jeg la inn olje i løpet og over natta har det rent bakover på sluttstykket og på stokken. 

Som du sikkert har funnet ut så er det ikke nødvendig å sause inn løpet. Det å bruke våpenolje som stokkolje kan medføre ikke bare misfarging men også svekka treverk over tid. Mulig Ballistol er et unntak her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gillen said:

Som du sikkert har funnet ut så er det ikke nødvendig å sause inn løpet. Det å bruke våpenolje som stokkolje kan medføre ikke bare misfarging men også svekka treverk over tid. Mulig Ballistol er et unntak her.

Var synt stokk, så ingen fare:)

Link to comment
Share on other sites

Quote

Using Ballistol to maintain wooden gun stocks is particularly recommendable .......

 

Quote

Ballistol will not damage wood stocks; conversely, Ballistol seals and protects wooden stocks of firearms. In fact, Ballistol brings out the grain and luster of old wood.

Ballistol is also safe to use on composite/polycarbonate stocks.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...