Jump to content

Lett halvautomathagle


Reaper

Recommended Posts

Hei lurer på om jeg vil bytte ut min exxo O/U hagle med ei lett halvautomat. Jeg vil gjerne ha 12/89 i den, men det er flere som sier at da kan jeg legge på et på hundre gram på hagle. 12/76 er greit kaliber og greit til den jakten jeg skal bruke den til. :lol: børsa må helst ikkje passere 12000 i pris. :roll:

Jeg jakter mye duer, and, litt går osv. takk for tips :mrgreen:

 

Hvor mye kan jeg vente og få for min exxo hagle: skutt under 500 skudd, mest leirdueskudd. 5 choker, exxo plast Koffert.

har hatt den i ca. et halvt år. :?:

 

MVH Peder

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat investert i en Franchi Fast Pro Back 12/76. Den veier 2,6 kg. og er verdens letteste automat i kal.12. Det er sånn at du tror det er en lekehagle du holder i hendene :D

Franchi Fast Back er med en rekylkappe i gel som gjør den 200 gram tyngre, ellers samme hagla stort sett.

Disse ligger begge godt under ditt budsjett, og sålangt ser det ut til at jeg har valgt rett hagle. Forrige automat jeg hadde var Benelli SuperBlackEagle II i 12/89.

 

Ikke ser jeg vitsen i 12/89(lengre) og selv om det er ei grom hagle så gadd jeg rett og slett ikke å bære den ekstra vekten.

Link to comment
Share on other sites

Benelli skryter av at deres Ultra Light er verdens letteste, men utifra spesifikasjonen så ser det ut som at den veier 50-100 gram mer enn Franchi sin. Aner ikke hva den koster, men regner med at budsjettet sprekker.

 

edit: Jeg driver og titter på halvautoer selv for tiden. Hvordan føles det å skyte med en lettvektsutgave i forhold til en vanlig en? Blir det mer vinglete?

Link to comment
Share on other sites

jeg ga litt over ti tusen, benelli og franchi er vel egentlig det samme våpnet i dag. min franchi står det franchi på men kjøper du ei lik i dag står det benelli.

 

seven: tror ikke det blir noe særlig mere vinglete, har lest noen tester og dem mener det er veldig greit og skyte med.

jeg har selv en skade i venstre arm så jeg må ha et så lett våpen for og ikke bli vinglete :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eller hvorfor ikke kjøpe noe som bare virker...og virker...og virker.. og virker... hver gang... alltid..! :D

Jepp, Beretta! :wink:

Beretta Urika 2, 10-11 flis og børsa kommer til og leve lengre enn deg .... He-he :wink:

Er nå vell ikke så lett men en skal jo ofre litt..

Blir mye enklere på jakt når fuglene kommer ned til deg for og se på den "konge" børsa du har.. :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har "sikla" litt på 2løps hagler en lang tid nå, men etter noen emner om halvauto hagler her, begynner det å bli ganske interresant. Det er kanskje enklere å skyte med ? Smaksak sikkert. Du skyter vel kanskje litt saktere to skudd med halvautoen, men sikkert ikke noe betydningsfult. Kan noen nybegynnere gi meg noen erfaringer på halvauto :) ?

Link to comment
Share on other sites

Har "sikla" litt på 2løps hagler en lang tid nå, men etter noen emner om halvauto hagler her, begynner det å bli ganske interresant. Det er kanskje enklere å skyte med ? Smaksak sikkert. Du skyter vel kanskje litt saktere to skudd med halvautoen, men sikkert ikke noe betydningsfult. Kan noen nybegynnere gi meg noen erfaringer på halvauto :) ?

 

 

Jeg har sett litt på denne haglen http://www.franchiusa.com/firearms/i-12_waterfowl.php

Link to comment
Share on other sites

Har "sikla" litt på 2løps hagler en lang tid nå, men etter noen emner om halvauto hagler her, begynner det å bli ganske interresant. Det er kanskje enklere å skyte med ? Smaksak sikkert. Du skyter vel kanskje litt saktere to skudd med halvautoen, men sikkert ikke noe betydningsfult. Kan noen nybegynnere gi meg noen erfaringer på halvauto :) ?

 

Dobbelt skudd blir ihvertfall ikke noe tregere med halvauto. For sikte punktet flytter seg ikke pga rekyl. ihvertfall ikke på beretta. Skal kjøpe meg det selv etterhvert nå for og jakte med. Prøvd ett par stykker på bane og dem er en drøm og skyte med selv om dem er veldig lette. Benneli syns jeg ikke var noe behagelig og skyte med men det er vel smaksak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en fast pro i løpet av kort tid.

Jeg har lest at våpenet blir gitt ut med iallefall 61 og 66 cm løp. Er det noen som har noen formening om hva slags løp som er best og gir våpenet best balanse?

Jeg kjøpte med 66. Tror 61 er mest for å pine ned vekten sånn at den setter "verdensrekord" mer enn noe annet. Hastighet er lik, balanse...tjaaa.sikkert ikke dårligere med 66, men jeg valgte 66 fordi smellen kommer enda litt lenger unna ørene de gangene jeg har for dårlige hørselvern. Hadde valgt 71 cm. hadde den kommet med det av samme grunn.

 

Shadob; Søk på 76 vs 89 her via google og du finner etpar-fire tråder om emnet. Kortversjonen er trykk som som farbrikkene har som maxtrykk i haglene. 89mm er 13500psi, slik at ikke eldre hagler skal brukes. Hvis det i det hele tatt er noen fordel med 89mm. er det hvis du skal skyte tunge stål-ladninger eller supertrange treffbilder med SMÅ hagl(Turkey i USA), da stål tar mer plass enn de fleste andre materialer. En fuglejeger greier seg med 70mm, og en rev/rådyrjeger med 76mm i Norge. En hjemmelader klarer alt det foregående med en 65mm :wink:

Link to comment
Share on other sites

La oss si at jeg skal skyte gjess.

 

De siste 7 årene - har jeg ligget på åkeren sammen med de som har både 75 og 89 mm kammer.

Tror ikke at det er kammerlengden som er årsaken til at gåsa går i canvas`en.

 

Selv har jeg en drilling (70 mm :oops: ) - som det skytes rådyr med - samt mye annet.

 

Jeg har også en S/S med 3" kammer - og har ikke erfart noen fordel med den.

 

De beste treffbildene har jeg med en gammel ærverdig 65 mm :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...