Jump to content

Silma Finnskogen 12/89 - haglesverm


Finnskogen

Recommended Posts

Er ny jeger og har kjøpt meg ei Silma Finnskogen 12/89 (brukt på finn). Har vært på leirduebanen endel ganger med den, og begynner nå å treffe bedre og bedre. Jeg opplever derimot at jeg nesten aldri pulveriserer dua, selv om jeg ofte treffer den tidlig. Noen som vet hva grunnen til dette kan være?

Bruker 12/76 leirduepatroner, og skyter fra nederste løp med 1/4 chok i. 

 

Vil svermen i en 12/89 hagle med 12/76 patroner gå anerledes/dårligere enn 12/76 hagler?

Tipper jeg burde testet å skyte på en pappfigur for å se hvordan haglet sprer seg, men har ikke hatt mulighet til dette. 

 

Noen som har noe tips eller kjennskap til det samme? 

Evt noe tips til hva jeg bør bruke av patroner når jeg skal på rype- eller skogsfugljakt? 

 

Setter pris på svar! 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Finnskogen said:

Har vært på leirduebanen endel ganger med den, og begynner nå å treffe bedre og bedre. Jeg opplever derimot at jeg nesten aldri pulveriserer dua,

Beror kanske på at dine treff er marginale og i ytterkant av svermen. Om du ønsker mere "pulverisering" er en litt trangere choke å foretrekke, - 1/2 (mod.) er mye brukt på Jegertrap/Nordisk trap, inkludert av meg selv.

Skulle tro at patronene du skyter lerduene med er 12/70, - ikke 12/76.

Gode jaktpatroner finnes mye av, kan anbefale Rottweil, Gambore Gyttorp, Winchester m fl.- Les gjerne den omfattende testen her på forumet. 

Rypene us6 - 7,- Skogsfugl noe grovere, us6 -5 brukes mye. 12/70 holder I massevis  også til jakt. At du prøveskyter på papir er likevel noe du absolutt bør gjøre.

 

PS. husk sette tilbake din 1/4 choke til jakta 😇 kombinasjonen 1/4 og 1/2 er ypperlig til det aller meste. Lykke  til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bobby said:

Beror kanske på at dine treff er marginale og i ytterkant av svermen. Om du ønsker mere "pulverisering" er en litt trangere choke å foretrekke, - 1/2 (mod.) er mye brukt på Jegertrap/Nordisk trap, inkludert av meg selv.

Skulle tro at patronene du skyter lerduene med er 12/70, - ikke 12/76.

Gode jaktpatroner finnes mye av, kan anbefale Rottweil, Gambore Gyttorp, Winchester m fl.- Les gjerne den omfattende testen her på forumet. 

Rypene us6 - 7,- Skogsfugl noe grovere, us6 -5 brukes mye. 12/70 holder I massevis  også til jakt. At du prøveskyter på papir er likevel noe du absolutt bør gjøre.

 

PS. husk sette tilbake din 1/4 choke til jakta 😇 kombinasjonen 1/4 og 1/2 er ypperlig til det aller meste. Lykke  til.

 

Takk for godt svar! Jeg får nok da bare trene mer :) 
Er selvfølgelig som du sier 12/70 og ikke 12/76 jeg har skutt med. 

 

Link to comment
Share on other sites

Finnes også noe som heter «Flash-duer» som kan brukes i konkurranse, da er det vel no pulver ellerno inni som gjør ar det blir hengende igjen en støvsky i lufta, skal trang choke og heftig treff til for å få samme effekt på en vanlig leirdue;) 

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke forsøkt å pulverisere rypa for å si d sånn:) 

On 9/20/2021 at 9:42 PM, Finnskogen said:

Vil svermen i en 12/89 hagle med 12/76 patroner gå anerledes/dårligere enn 12/76 hagler

Nei d tror jeg ikke kan bevises. Du kan forresten sjekke leirdueammoen din på papp den også. Forskjellige leirduepatroner vil gi forskjellig sverm. Akkurat som jaktammo. Utifra hva du ser på pappen, så kan du endre choke for å se hvordan det påvirker. Artig og sannsynligvis nyttig å se. 

 

https://www.google.com/amp/s/shotgunreport.com/2016/06/20/chamber-length-vs-shell-length/amp/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...