Jump to content

Hausken demper - demontering


Thobjerk

Recommended Posts

Skru av frontbeskytteren (noen modeller), og ved hjelp av en skifte-nøkkel og verktøy til JAKT modellene holdes demperen fast og det ytre røret skrus fra innmaten. Delene vaskes med varmt vann og mild såpe. La delene tørke. Sørg for at begge o-ringene er intakt og riktig plassert (grønn fremst noen modeller). Smør gjengene på det ytre røret før montering (Molykote 111 Compound eller tilsvarende). Vedlikehold vil forlenge levetiden på demperen og sikre optimal effekt.

 

https://www.skittjakt.no/hausken/168037/hausken-demonterinsnøkkel-nøkkel-for-demontering-av-lyddemper

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min satt skikkelig fast for noen år siden, etter et tulleprosjekt med svartkrutt for å få endelig svar på en diskusjon om hva som skjer med svartkrutt i lyddemper. (Funker greit mtp lyd men ryker en del og kokser helt igjen etter 50 skudd) Lot den ligge i bløt i zalovann i noen timer, så gikk det lettere å ta fra hverandre.

 

Har senere også satt den fast med vel mye skyting mellom puss, jeg synes det er enklere å få den løs mens den "skrus* rundt enn ved å trekke rett av. En oljefiltertang fra Biltema er fin for å få tak når en skal vri på ytterrøret, en sånn plastikksak med justerbar gummireim som man legger rundt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kokt et par lyddempere i flere timer før de har vært demonterbare med den nevnte filtertangen. Når de var demonterte, og rengjort blei gjengepartiet satt inn med metallfritt høytempfett. Før de vart monterte igjen. På mine egne lyddempere blir de alltid satt inn med sånt høytempfett før skyting. De blir alltid demontert en gang i året for sjekk og rengjøring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...