Jump to content

V n-150 oryx


multijohan

Recommended Posts

Hei.

Har V-N150 krutt og ønsker og lade oryx til 6,5x55. Har både kuler og krutt, så hadde vært greit og kunne bruke denne komboen. Har skjønt at N150 ikke er spessielt egnet for oryx og 6,5. MEN finnes det ladeoppskrift på dette der det går? Finner ingenting på N150

 

Link to comment
Share on other sites

VV har ladedata for N150 med 155gr Sierra HPBT, men ikke for 156 gr Mega. Skyldes vel at kruttet er i grenseland (og vel så det) for brukbarhet til nevnte kule, som kan sammenlignes med Oryx. Må vel nærmeste betraktes som en nødsituasjon om en må bruke det kruttet. Iaf ender en vel opp med dårlig kruttfylling, og svært små marginer fra ok til overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville definitivt ikke ha ladet tunge kuler (155/156 grs) i 6,5x55 med N150. Forsøkte for noen år siden å lade Lapua Mega med N160, og det var heller ingen suksess. Slapp hastighet og trykktegn. Endte opp med Norma MRP, men N165 og N560 kan være alternativ fra Vv.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt N150 ei stund til 140gr Swift A-frame i 6,5. Skulle ha N160, men klarte å kjøpe feil, men brukar det i alle fall opp. Laddar både denne kula og Partizan FMJ 139gr med 40gr krut. I ombygd Sauer 200str med 58cm løp og stor Hausken Whisper dempar får eg rundt 850m/s på Swift kula, og 800+ på Partizan. I år går vi over til Barnes TTSX 120gr kule iom. at vi har begynt å selge litt dyr til ein lokal restaurant. Denne har eg nettopp testa ferdig og enda på 41gr med hastigheit på 850+. Ingen tegn til overtrykk, men det er ein liten metallring i tennhetta rundt tennstempelholet, men det er pga. litt runda kantar rundt tennstempelet i godset i sluttstykke. Anna sluttstykke utan denne slitasjen gir ingen ring. Tennhetta er fortsatt runda rundt kanten, så ingen tegn til flattrykt tennhette heller.

Når eg har brukt opp dette krutet går eg sikkert over til Norma N-4 skyttarlagskrut i staden. 49gr ga 915m/s med TTSX kula, men både 50 og kanskje 51gr skulle vere mulig om det er plass i hylsa.

Edited by Inbreak
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...