Jump to content

Verdivurdering på 3 våpen


st|an89

Recommended Posts

Hei alle våpenkyndige. Har overtatt 3 våpen etter dødsbo men dei blir ikkje brukt ettersom ein har meir egna rifler til jakta.

 

Har nokon formeining om verdi på desse? Og evt litt aldersbedømming

Kan supplere med bedre bilder om det er nyttig. 

 

Mauser cal 7.62: hær merket

Kongsberg cal 308: R M / 83

Krag jørgensen cal 6.5: står 1905 på låskasse med hærmerket over

 

 

 

IMG_20210718_135351.jpg

Edited by st|an89
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, st|an89 said:

Kan supplere med bedre bilder om det er nyttig. 

 

Det hadde hvertfall vært nyttig med LITT mer opplysninger enn det du skrev.

 

Men jeg får "tolke" det i beste (?), eller vanligste, mening:


 "Mauser cal 7,62"

Dett tolker jeg til å være en vanlig "HV-mauser", som har fått skiftet pipe til 7,62x63 (30-06) på Kongsberg, og ellers er vanlig (ikke kikkertsikte/endret skjefte). Godt gjort å få over 500,- for slike. KV-versjonene er lett kjennbare på "halvmåneutsparingen" på fremre låskassebro, og det flatslipte feltet med "HÆR/FLY/K.ART" på.

 

"Kongsberg cal 308"

Igjen, jeg tolker dette til å være en KV M/67F1, altså kaliber 7,62 Nato (tilsv. 308 Win). Verdi? 1.000,-, litt mer hvis man kan dokumentere at pipa er lite brukt (og fri for rust).

 

"Krag jørgensen cal 6,5"

Tolker dette til å være en vanlig M/94 ("Stomperud-Krag"). Verdi? Godt gjort å få over 500,- for en slik. Men er den i original stand, og er av en uvanlig modell (oppgi nr. og produksjonsår, eller helst også bilder), kan samlere være interessert, og da kan verdien fly opp.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Det hadde hvertfall vært nyttig med LITT mer opplysninger enn det du skrev.

 

Men jeg får "tolke" det i beste (?), eller vanligste, mening:


 "Mauser cal 7,62"

Dett tolker jeg til å være en vanlig "HV-mauser", som har fått skiftet pipe til 7,62x63 (30-06) på Kongsberg, og ellers er vanlig (ikke kikkertsikte/endret skjefte). Godt gjort å få over 500,- for slike. KV-versjonene er lett kjennbare på "halvmåneutsparingen" på fremre låskassebro, og det flatslipte feltet med "HÆR/FLY/K.ART" på.

 

"Kongsberg cal 308"

Igjen, jeg tolker dette til å være en KV M/67F1, altså kaliber 7,62 Nato (tilsv. 308 Win). Verdi? 1.000,-, litt mer hvis man kan dokumentere at pipa er lite brukt (og fri for rust).

 

"Krag jørgensen cal 6,5"

Tolker dette til å være en vanlig M/94 ("Stomperud-Krag"). Verdi? Godt gjort å få over 500,- for en slik. Men er den i original stand, og er av en uvanlig modell (oppgi nr. og produksjonsår, eller helst også bilder), kan samlere være interessert, og da kan verdien fly opp.

 

har lagt til bilde og litt info om merking som står på låskasse på dei forskjellige våpen :)

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, st|an89 said:

   -  har lagt til bilde   -

 

"Det forandrer sagen", sa mannen, han sagde i spiker.

 

Kragen har et "DFS-skjefte" (Grimeland?), Kongsberg M/30-dioter, matchreim og (sannsynligvis) forsikte for Anschutz-korn. Kan duge til trening og skyting i kl. NV (og 1) i DFS, hvis ikke løpet er utskutt. 1000 - 1500.

 

Mauseren i midten har fått nytt skjefte (eller modifisert), men slike går det likevel mengdevis på dusinet av.

 

Våpenet til venstre er vanskelig å bestemme ut fra bildet. "KV" og "308" kan jo tyde på at det kan være en KV 83, jaktrifle bygd på mauser G 33/40-kasser (sjøl om skjeftet ikke ligner, men det ble endret underveis i produksjonen, etter råd fra Svein Solli). Interessant våpen, i tilfelle. Kikkerten? Japse/Kina = 0, europeisk kan være mye verd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir som forrige taler er inne på, det er børser for kanskje flere hundre kroner. Er for mange av dem, de er for umoderne for den gemene hop, og siden vi har et tak på antall våpen er det ikke så mange av oss som har slik for gøy lenger. Og de av oss har det har det fra før...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

 

"Det forandrer sagen", sa mannen, han sagde i spiker.

 

Kragen har et "DFS-skjefte" (Grimeland?), Kongsberg M/30-dioter, matchreim og (sannsynligvis) forsikte for Anschutz-korn. Kan duge til trening og skyting i kl. NV (og 1) i DFS, hvis ikke løpet er utskutt. 1000 - 1500.

 

Mauseren i midten har fått nytt skjefte (eller modifisert), men slike går det likevel mengdevis på dusinet av.

 

Våpenet til venstre er vanskelig å bestemme ut fra bildet. "KV" og "308" kan jo tyde på at det kan være en KV 83, jaktrifle bygd på mauser G 33/40-kasser (sjøl om skjeftet ikke ligner, men det ble endret underveis i produksjonen, etter råd fra Svein Solli). Interessant våpen, i tilfelle. Kikkerten? Japse/Kina = 0, europeisk kan være mye verd.

siktet skal eg beholde då det er zeiss victory 3-12x56. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...