Jump to content

Overlevelsestur. Hvor?


TikkaReven

Recommended Posts

Har da planer om en liten overlevelsestur til sommeren.

Tenkte å få til en tur på ca 1 uke, der jeg skal leve av det jeg finner/fanger.

 

Noen som har råd til hvor jeg bør reise?

Vil helst litt vekk fra der jeg bor. Det vil si så langt unna Lillehammer jeg kommer.

 

Kravene mine er:

Både snaufjell og skog

Vann/elver med stooor ørret

Langt fra bebyggelse

Store områder (kan vandre uforstyrret i 7 dager)

 

Håper på svar :D

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

jeg og to kamerater dro for oss selv til femundsmarka da vi var 15år etter at vi hadde fått innspirasjon fra Lars Monsen fra hans tvsuksess.

 

var der i ei uke og det var en kjempetur. tok båten over femund fra synnervika til røavassdraget. derifra gikk vi til fots opp til Roasten, var der noen dager og storkoste oss :D

fisken var det ikke så mye å skryte av...masse småfisk...største jeg hadde på var ei gjedde på kiloen...men ene kameraten min tok en ørret på rundt kiloen :D

 

målet var Litlsjøen, der var vi også noen dager før vi vendte hjem igjen. folk må du regne med og møte på her, men de treffer du mest sansynnelig mellom Røavassdraget og Roasten da disse er en av de me atraktive turplassene.

 

dette var mitt tips.

 

bare spør mer viss det er noe du lurer på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du gå alene eller? Og det er vel ikke mye som er lovlig å fange midt på sommeren?

Spennende tanke egentlig, har tenkt det samme tidligere

 

Kan hende jeg prøver å få med en kompis. Er litt mer morro når man blir to.

Tenkte i første omgang å fiske en god del. SÅ kan man jo koke seg suppe/te ved hjelp av litt einer.

Eneste minus er jo at det ikke er noen jaktbar art på denne tiden (Som er spiselig)

 

Noen som kan komme med linker til evt. kart/fakta om områder som er aktuelle?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å dra ut _uten_ noen som helst form for proviant i sekken? Slike ting som berger deg når fiskestanga knekker etc?

 

Selvsagt kommer jeg til å ta med meg en nødproviant, i tillfelle det skulle skje noe drastisk.

Det må nesten være en selvfølge. Man vet aldri når uhellet er ute.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg sku dratt på en sånn tur hvor man lever av det man finner/fanger så ville jeg valgt slutten av august! Iallefall om turen var ment som opplevelse/kos/avslapping. Alt av bær er modent, fisket er bra og det begynner å bli en del arter det er lov å jakte på , gås og ender blandt annet. Da kan du minimalisere nødprovianten til la oss si ett til to døgn, det er vel denne tida man max bruker på å ta seg fram til nærmeste sivilisasjon stort sett overalt her på berget..

 

Og hva med å sjekke ut nord-sverige eller nord finland, og grensetraktene over mot norge. Finnmarksvidda er sikkert også ok, men belag deg på å se spor etter atv'er overalt + reingjerder og scooterløyper på hele turen!

 

Skal det være litt mer ekstremt så velg ut et forblåst fjellområde i slutten av januar..lev av fjellryper og røyer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær redd for å dra alene på tur, det er ALDRI kjedelig, jeg drar alltid alene en langtur på sommer'n, ja nesten da hunda må jo bli med da...

Hvis jeg skal anbefale turterreng du bør vurdere kan jeg si Børgefjell, fra namsvatnet til susendalen feks.

Lomsdalen, fra Velfjorden og over til Vefsn.

Lierne til Snåsa.

Uansett hvor du planlegger å dra mener jeg det beste terrenget for aleneturer starter nord for Steinkjer.

Men det er veldig fint sørover og, Femund... Dovre... etc. etc. Men vil en gå alene uten å stumpe borti folk støtt, er det best nordover.

Ett godt råd hvis du skal kose deg på tur, ikke legg løypa for lang, gå korte dagsetapper sån at en får tid til fisking og friluftsliv, hovedsaken er å kose seg, ikke slite ut skosålene.... god tur! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...