Jump to content

Blaser Montasjer! hva er forskjellen på de div produsentene?


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! er i prosessen med å kjøpe en Blaser R8 fra forhandler. og har fått tilbudt montasjer i 36mm som passer til min Zeiss V8 men disse er ikke originale Blaser montasjer fra blaser men fra en produsent som kalles MAK (makuick). i tillegg står det Rx Helix på siden av montasjen men forhandler mener disse skal passe vel så bra som originalen. jeg ble litt skeptisk så jeg sa jeg skulle komme tilbake til de angående montasjene og velger derfor og høre her da jeg har fått god hjelp tidligere. fordelen er at jeg sparer 1000-2000 kr på pakkeprisen om jeg velger MAK, men jeg er ikke villig til å kimse på kvaliteten om det er merkbar forskjell. noen som har noe info om dette eller egne erfaringer? alt som kan gjøre avgjørelsen lettere settes stor pris på! :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et bra råd @hjortefot.com

Det sagt, så har jeg heller ikke hatt problemer med aftermarked montasjer. Har/har hatt litt forskjellig siden jeg kjøpte min første Blaser tidlig på 2000 tallet. Må i tilfelle være at overflaterust dukket opp tidligere på skruer ved slapt vedlikehold. 

MAK er vel en velrenommert aktør, så hadde ikke vært i tvil om jeg hadde spart mye.  Hvis det kun skiller hundrelapper, hadde jeg valgt originale som du sier, selv om de er noe inn i grønnhelv... overpriset  ;)

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk meg til å tenke på den første uorginale, og som fremdeles er med meg, og mest brukt mtp juling etc. (hjortejakt, hundefører, ettersøk). 

Har aldri vært nødvendig å ta et eneste knepp pga. bruk. Har sine krigssår, men de minnes vi sammen. 

Sikkert noen her inne som fremdeles husker Bogdan ;)

.. eller mulig det var på Sluttstykket? 

 

Uansett, sikkert ikke så vanskelig å lage med rette benken.  Bogdan greide det enkelt for noen tusen billigere, mange år siden... 

IMG_20210716_215737.jpg

IMG_20210716_215753.jpg

IMG_20210716_220149.jpg

IMG_20210716_220234.jpg

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Piper, som i en flunkende ny dedikert børse av annet merke ? 

Med to ekstra i garderoben her hjemne, forsvinner behovet for alle løpene, med svindyre montasjer, og dertil kikkert. Nytter ikke å gi på noe, og ta igjen på noe annet. 

Får de det ned på prisene de kan selge løp til Sauer 200, vil de oppleve en eksplosjon av kjøpere. Vil sikkert ikke tjene like mye, men stabil kundemasse. 

...men money talks.. bulshit walks.. ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som fremdeles koster nesten det samme som å sende en Rem 700 kasse til børsemaker for ny pipe, rette kasse etc. Skyter likt.  Billigere montasje i Rem sitt favør. Klar til å dra, rett ut av skapet. 

Satt på spissen ;) Noen bør jenke seg, er redd Blaser ikke vil...

Link to comment
Share on other sites

Nei,jeg holder ikke pusten mens jeg venter🙂

Men jeg bygger heller videre på systemvåpenet enn å kjøpe flere rifler til forskjellig jakt.Syns Blaser er genialt.Forferdelig dyrt,men holder bruktverdien bedre enn mye annet også.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AKL said:

 

Sikkert for å få oss til å kjøpe flere piper,som har gått opp i pris 😏

Kunne vert det, men det er mer et grep for å unngå kopimontasjer på markedet. 

Nå koster originalmontasjen omtrent det samme som en "fake"

Gull for oss som vil ha enda flere kikkertsikter pr pipe😎

 

Har vært borti noen tilfeller der "reklamasjoner" på pipe rett og slett skyldes dårlige montasjer.  

Kan selvsagt i teorien skje med originalen også, men jeg har tilgode å oppleve akkurat det.

 

 

 

Lykke til med ny rifle @Lindbeck1👍

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med forskjellige leverandører er at alle fungerer godt og forskjellene er mer knyttet til egenskaper enn driftssikkerhet. 

 

Blaser har vel tidligere også out sourca produksjon av montasjer til andre. Jeg har i hvertfall en gammal montasje (den med smal bro/utfresing under), og den er vel stempla både med Blaser og Henneberger. (Mener å huske det var Henneberger, men dette er fritt etter hukommelsen...)

 

Av andre montasjer jeg har liggende eller i bruk, så er det vel innomount, ulike generasjoner Blaser, Contessa og Gun Star. Alt etter hvilken byggehøyde som trengs. Blaser sine originale har en tendens til å bli unødvendig høye. Av ringer så er vel det meste bra, men de eneste jeg faktisk har hatt problemer med er originale Blaser hvor toppdelen har sprukket akkurat ved ene skruehullet. Dette gjelder forøvrig bare en ring av den nye typen med 2/3-dels ring og ikke den gamle som er delt på midten. De ringene som jeg er mest fornøyd med er Contessa. 

 

En kompis hadde forsåvidt problem med at skrua til ene justeringsøret på en Blaser montasje knakk tvert av. Men det kan jo være brukerfeil også, da han er relativt hard i klypene...

 

Ellers er jeg veldig godt fornøyd med Gun Star sine montasjer. For såvidt både den med håndstramming lik originalen, men spesielt den med veldig lav byggehøyde (krever dog en unbrako, uproblematisk for min del). En annen fordel med Gun Star vs Blaser er at førstnevnte har flere muligheter mtp plassering av ringer. Det er kjipt når montasjen hindrer optimal øyeavstand. F.eks. når tårna stanger i ringene, noe som av og til skjer med Blaser-montasjen med enkelte kikkerter. Innomount er også solide saker.

 

Så hvor viktig det er å kjøpe originale Blaser-montasjer for at disse er bedre, er ikke noe jeg har erfart. Det geniale med Blaser-systemet er jo hvordan kikkertmontasjer låser seg til løpet, og det er jo en relativt enkelt mekanisk konstruksjon. Så lenge man ikke lager montasjer i myk aluminium og sjekker at maskinparken er i water, er det ikke noen heksekunst. Og det er vel derfor montasjer fra Blaser, Innomount, EAW, Henneberger, Gun Star, Dentler, Contessa, Osuma m. fl. alle funker til formålet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...