Jump to content

Finnes det noen måte å bedømme hvilke høyder man skal ha på kikkert ringer?


700R

Recommended Posts

Da man nå sitter å ser på nytt kikkertsikte så kommer også spørsmålet om det er noen god måte å anslå hvor høye ringer man bør ha. Kikkerten kan riktig nok ikke skrues inn i løpet, men det er også greit å ikke kunne legge snuseska under kikkerten...

 

Dere skjønner sikkert problemstillinga. Tanken min var å kjøpe siktet for så å måle med treklosser hvor høyt jeg anslår sikte til å måtte være, men om det finnes en enkel måte å gjøre dette på så setter jeg pris på svar!

 

Tanken er att jeg skal montere følgende:

- MDT Picatinny Scope Base 20 MOA Remington LA 

- Vortex viper pst gen II 5-25 EBR-7c FF MRAD

-VORTEX PRO SERIES 30 MM RINGS

   
Link to comment
Share on other sites

Finn ut ytre mål på objektivet (og eventuelt okularet), finn ut høyden på skinna, finn ut høyden på ringene.

Montasjehøyde (over pipa) + ringhøyde - (objektivdiameter/2) = klaring.

 

I følge Vortex.com er ringene i "High" 32 mm høye fra skinna til midten av ringene.

I følge samme side er objektivenden 58,42 mm Ø. Delt på to har du 29,21. Dvs. 2,09 mm klaring i utgangspunktet, hvis ringene stod direkte på kassa. Gitt at MDT-skinna er litt høy så kan jeg tippe du har rundt 5-6 mm klaring med kikkerten i høye ringer.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange produsenter av kikkertsikter legger ut målsatte tegninger på nettet. Derimot har jeg ikke sett tegninger av gevær. 
 

Har man tegninger er det en smal sak å finne riktige montasjer. 
 

Nå er vel snart tegninger umoderne, så snart finner vi vel CAD-modeller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...