Jump to content

løpstolk til rifle kal 30 og 6,5


høggern

Recommended Posts

noen som vet hvor man får tak i slike tolker?

hvor kan man få kjøpt slikt og er det noen som vet pris?

 

fikk lånt et par tolker til 6,5 engang, mener de var 6,49 og 6,51. de var til å sette fast foran på pussestokken.

 

slike tolker, hvilke størrelser pleier de være?

går det eventuelt an å lage slikt selv om man har tilgang til måleutstyr og dreiebenk?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor en får kjøpt slike tolker. Men husker min far brukte å låne morfar sitt sett når han var å skulle plukke seg ut løp. Dette til selgers frustrasjon hehe. Dette var i første halvdel på 80-tallet, og det var stor forskjell på løpene. S&L ble foretrukket da

 

husker jeg rett besto settet av 5 tolker. 6,48-6,49-6,50-6,51-6,52¨

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i alle fall to forskjellige typer. Begge tolker løpet. Den ene typen måler kammerutbrenning, og den andre måler løpsslitasje. Begge typer finnes i gamle børsemakersett fra forsvaret. Da er rådet å dra på en auksjon av overskuddsmateriell og by på verktøy. :D Lykke til. Det er en del folk om beinet på denne typen utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i alle fall to forskjellige typer. Begge tolker løpet. Den ene typen måler kammerutbrenning, og den andre måler løpsslitasje. Begge typer finnes i gamle børsemakersett fra forsvaret. Da er rådet å dra på en auksjon av overskuddsmateriell og by på verktøy. :D Lykke til. Det er en del folk om beinet på denne typen utstyr.

lite sånne auksjoner her jeg bor ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi produserte en hel del tolker i 7.62 og 11,25 til Forsvaret for mange år siden.

De var slipt i trappetrinn med 1/100 forskjell innover tolken.

Jeg har sett endel av disse i 7,62 ute på markedet etter nedliggingen av forsvaret.

Elles så bruker vi tolker som skrus på pussestanga og som er slipt på dimensjoner som øker 1/100.

 

Forøvrig kan jeg nevne at da KV gikk fra 4-riflede piper med nominelt mål 6,48 til 6-riflede piper med nominelt mål 6,52 var det mange gamle børsemakere som reklamerte på nye piper fordi de målte med det gamle måleverktøyet og mente at pipa var utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Vi produserte en hel del tolker i 7.62 og 11,25 til Forsvaret for mange år siden.

De var slipt i trappetrinn med 1/100 forskjell innover tolken.

Jeg har sett endel av disse i 7,62 ute på markedet etter nedliggingen av forsvaret.

Elles så bruker vi tolker som skrus på pussestanga og som er slipt på dimensjoner som øker 1/100.

 

Forøvrig kan jeg nevne at da KV gikk fra 4-riflede piper med nominelt mål 6,48 til 6-riflede piper med nominelt mål 6,52 var det mange gamle børsemakere som reklamerte på nye piper fordi de målte med det gamle måleverktøyet og mente at pipa var utslitt.

jeg brukte slike K-merkede 6,5 tolker for pussestang engang i tida. lånte de av en kopis. er slike jeg mente

Link to comment
Share on other sites

Husk kun på at slike tolke for menigmand, har samme effekt som biblen har for troende :wink:

 

Sagt på en anden måde, så er de stortset værdiløse :wink:

 

Man kan kun bedømme slitage på en pibe, hvis man kender de excakte "fødselsmål"

 

For at man eventuelt kan bedømme precicions eller hastighedspotentiale, kræver det at man også kender eller kan måle riffelmålet. Husk på at på mange kalibrer, udgør riffelmålet mellem 60-80% af pibens samlede overflade.

Link to comment
Share on other sites

Husk kun på at slike tolke for menigmand, har samme effekt som biblen har for troende :wink:

 

Sagt på en anden måde, så er de stortset værdiløse :wink:

 

Man kan kun bedømme slitage på en pibe, hvis man kender de excakte "fødselsmål"

 

For at man eventuelt kan bedømme precicions eller hastighedspotentiale, kræver det at man også kender eller kan måle riffelmålet. Husk på at på mange kalibrer, udgør riffelmålet mellem 60-80% af pibens samlede overflade.

De er nok stortsett verdiløse. men når jeg sitter på endel løp til mine sauere (som strekker seg fra nye løp til "godt brukte") kunne det vært intressant å vite diameter på disse. det virket faktisk som det var en sammenheng mellom hvor langt inn jeg fikk 6,51 tolken og hvor god pipa var dengang jeg hadde en slik tolk liggende å tolka fire-fem piper jeg hadde. de pipene jeg kunne slippe den tolken tvers i gjennom var ikke akkurat de beste ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...