Jump to content

Våpenskap for ny skytter


Mazeking

Recommended Posts

Skal etterhvert kjøpe mitt første våpenskap. Etter å ha gjort noen søk på diverse skap her og der så ser det ut til at enkelte skap kommer fullstendig ribbet for interiør, mens andre har godt med hyller og knagger.

 

Førstevalget skulle gjerne vært dette, ser ut til å ha god plass og godt med utstyr:

https://raufoss.no/nettbutikk/vapenskap/raufoss-premium-16-vapenskap/

Dette leveres dessverre først fra 30/11.

 

Må vel være medlem i skyttelaget i 6 mnd før søknad kan sendes inn? Jegerprøvekurs er avholdt og eksamen kommer vel en gang i August. Teknisk sett har jeg vel lov å søke om våpen så fort prøven er bestått. Litt dumt da å vente på leveranse av våpenskap før søknad sendes inn. Holder det med at jeg har kvittering på at våpenskap er bestilt, men ikke levert? Våpensøknaden tar jo 12-14 uker i disse dager, om ikke mer.

 

Alternativt er det jo dette skapet som er på lager.
https://raufoss.no/nettbutikk/vapenskap/raufoss-premium-6-vapenskap/

Koster bare 1500 mindre enn skapet over og spørsmålet er hvor kort tid det tar før det blir fullt. Hvor mange våpen har den gjengse jeger? (Hvor lang er en fisk?)

 

Til opplysning så kommer jeg nok til å starte med pistolskyting til høsten også, så da blir det vel fort en fin- og en grovkalibret pistol etter litt fartstid.

 

Evt andre forholdsvis kompakte våpenskap jeg bør vurdere der det er plass til både håndvåpen og rifler?

Litt ammo må det jo også være plass til.
 

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe jaktvåpen må du som hovedregel ha bestått eksamen fra Jegerprøvekurset, samt framlegge dokumentasjon på FG-godkjent sikkerhetsskap. Her er det mye å velge mellom etter et søk på Google, f. eks. dette: FG. Godkjente våpenskap - kvalitet til gunstige priser- www.bjorkesafe.no | FINN.no. Se også andre tråder om samme tema her på Kammeret, f. eks. denne: 

Jeg vet ikke hva ambisjonsnivået er, men du kommer langt med et skap til 5-6 våpen i første omgang. Har du råd og plass til noe som er større, så kjøper du det. Det er ikke krav til at ammunisjon skal oppbevares i FG-godkjent skap. Jeg oppbevarer min ammo i et tynnvegget låsbart stålskap fra Garage 15. Slike skap finner du også hos Ikea, Biltema, Jula m. fl.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

On 6/27/2021 at 12:15 PM, Mazeking said:

Må vel være medlem i skyttelaget i 6 mnd før søknad kan sendes inn?

Skal våpenet brukes til jakt er det ikke noe krav om medlemskap i skytterlag.

 

On 6/27/2021 at 12:15 PM, Mazeking said:

Holder det med at jeg har kvittering på at våpenskap er bestilt, men ikke levert?

 

Spørs hvor du søker. Noen politikammer krever ikke bevis i det hele tatt. I Oslo holder det med kvittering på kjøp.

 

 

Som andre har sagt her, så blir det fort trangt, før du har så mange våpen som skapet er beregnet på. Hvis du i tillegg skal skyte pistol anbefaler jeg et så stort skap du har plass/råd til. Nå ligger jaktgarderoben på 8 våpen, og du får deg nok fort 4 pistoler også.

 

Selv har jeg dette https://www.safedirekte.no/products/franz-jger-vapenskap-816-eco  (men med kodelås, som koster litt mer) der jeg enkelt oppbevarer 4 pistoler, og 4 jaktvåpen (flere på vei).

Det skapet er over 150kg så du slipper å feste det.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...