Jump to content

Winchester 30-06


Olafsen

Recommended Posts

Hei 😊sliter litt med samlingene på min gamle winchester 30-06 har laget noen ladestiger (bruker Nosler 175 grn kuler.(N-19)

har kjørt ladestiger fra 770 m/s og opp til ca 840 ms. Dvs fra 52 til 55 grn

Klarer ikke og få de gode samlingene med det våpenet. Føler den sprer mye

noen smarte skjeler som har noe tips hva man kan gjøre🙄ja jeg skyter mye men kanskje ikke nok.

Hilsen en fersk hjemmelader

Edited by Olafsen
Link to comment
Share on other sites

Hva forventer du av en gammel Winchester?

Har du sjekket bedding, skruer i skjeftet og på kikkertmontasje? Har du pusset løpet rent?

Som regel er slik bruk av ladestige som du beskriver bortkastet tid og ammunisjon. Kruttprodusenten har gjort de grunnleggende tester, og om du ikke har et våpen som avviker mye fra standard kan du legge deg litt over midt i mellom maks og min ladning fra produsenten. Får du ikke noenlunde presisjon med det så prøv en annen kule til du finner en som samler noenlunde. Da kan du prøve med litt mer eller mindre krutt for å se om samlingene blir bedre. Sierra 150 gr matchking er en sikker kule, får du ikke presisjon med den er det sjelden andre kuler gir noe bedre.

Finner du ingen kuler som gir samlinger så se om det er noe galt med våpenet. Er løpet utskutt, dårlig kroning eller andre feil. Finner du ingenting så er det bare å skifte pipe, ikke kast bort tid med testing av allverdens kruttkombinasjoner i et våpen som ikke har iboende presisjonspotensiale.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

No skriv du jo som regel , men det hender at ladestiger kan gi resultat, har sjølv erfaring med det. Men hadde før skutt fabrikkamunisjon på under ein tomme.

Ellers einig, nokre rifler har rett og slett ikkje Noko særlig bra presisjon, erfaring med det og. Kva som er bra presisjon varierer frå person til person.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Sitka said:

men det hender at ladestiger kan gi resultat

For all del, noen våpen gir best presisjon nær maks ladning. Poenget mitt er at om du ikke får noenlunde presisjon med ladevekt litt under maks så er kombinasjonen av kule og krutt ikke optimal, og jeg kan ikke huske å ha fått topp presisjon i slike tilfeller. Da er det bedre å prøve andre kuler og kruttkombinasjoner for å finne noe som er mer lovende før en bruker for mye tid og ladekomponenter.

Link to comment
Share on other sites

Du forteller oss ikke så mye o verken dine laderutiner eller om din "gamle" Winchester. 

Går likevel ut ifra at dette er en eller annen utgave av den utmerkede og velkjente Mod 70. - Disse har som regel en "kam" i forkant av skjeftet som løpet ligger an mot og som ikke akkurat bidrar til gode samlinger. -Jeg har iaf fjernet denne - (anbefales).

Om du har kappet løp og demper,..har du prøvd uten denne?

Hylser av god kvalitet og skutt i eget våpen? 

 

Løpet friliggende...kroning OK utført (om løp er kappet)?? 

 

Jeg har ladet for .30-06 noen decennier og det mest optimale krutt for presisjon med de middels til tunge kulene (165-220grain) er vvN-160 av de jeg prøvd. 

Avtrekk er som regel godt i disse riflene og kan relativt lett stilles selv.

Lykke til.

 

 

Link to comment
Share on other sites

N-19 er et glimrende krutt i 30-06 til kuler fra 165 gr og oppover. Har brukt det en masse og hatt veldig bra presisjon. Men at en gammel winchester ikke går bra er vel ikke så uvanlig. Sjekk de tingene som er nevnt over her i diverse poster. Om ikke det hjelper så kjøp nytt løp eller ny børse. Om en børse er slik at den kun fungerer med en bestemt ladning er den etter min mening ikke noe å samle på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...