Jump to content

Hjemmelade 6,5 toppjakt-patron


Rangitata

Recommended Posts

Hei! Jeg har tenkt å bruke sommeren på å forske meg frem til en ny hullspiss-kule for toppjakta. Jeg har tidligere brukt fabrikkladd Norma DL 130grs med stort sett godt hell, men har noen erfaringer med sprengt fugl og skadeskyting. (Sprengt fugl gjelder særlig orrhane og tiur skutt inn i ryggen, og skadeskyting på tiur antageligvis vomskudd). Stort sett er den fabrikkladde patronen bra nok, om man treffer der man skal, men har lyst til å finne en go'ladning. :) Kommer definitivt ikke til å bruke spisse helmantel-kuler da jeg er skråsikker på at det vil føre til mye mer skadeskyting. Det er tross alt veldig mye bedre med ett og et halvt tiurbryst enn en levende tiur med gjennomtrekk i brystfilleten!

 

Jeg er ny på hjemmeladning, men har forhørt meg litt om det, og basert på litt info her og der har jeg lyst til å prøve Berger Long Range Hybrid Target da jeg ser for meg den ekspanderer marginalt nok for tiur, med hullspiss og litt tykkere jakke(?), samt litt høyere vekt og god bc. Har kommet fram til at VV N555 krutt kan være lurt da denne visstnok skal være jevn. Satser på å bruke ladningen til toppjakt og litt langhold. Håper jeg ikke er helt av skiva. Skal få tak i ladeboka, og få hjelp i begynnelsen, men har tjuvstarta litt med planlegginga av patronen. Har også vurdert scenar, men har opplevd større ødeleggelser med de...

 

Tenker å bruke kula i en Sako 85, 6,5x55, 1:8 riflestigning, 56cm løp.

 

Kom gjerne med korrigeringer og andre tips! Tusen takk! :) 

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med skyting av fugl er fart på kula og ikke kuletypen. Bergers target kuler er minst like skjør som GT, og du vil ikke oppleve noe særlig annet på samme fart, selv med helmantel men muligens marginalt bedre. Du bør ned rundt 800ms for å slippe å oppleve slike problemer. Jeg vil anbefale Norma Bane ammo, som er samme kula som GT(uten teflon), men i ca 800ms i normale løp.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På normale hold så har Lapua 144gr FMJBT (Lapua B343) i like under 800 m/s fungert veldig bra for meg. Ingen ødelagte fugler.

Denne kulen gir også en ganske bra kulebane, selv om den har litt vekt.

Men på avstander over 200m har jeg hatt et par tilfeller i større fulg hvor jeg ikke er fornøyd med effekten.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har vel prøvd alt fra 9.3g D spiss, 6,5g lapula rekrutt og Oryx på gås. Nå bruker jeg 8g Sierra samme som på banen ladet til 850 m/s i 70cm pipe. I jaktbørsa med 56 cm pipe får den vel da ca 830 m/s. Den fungerer like bra som alt annet jeg har prøvd. Sikter høyt i fuglen og som oftest eksploderer den nærmest og lager et svært hull. Men det spiller ingen rolle jeg er kun ute etter bryststykkene og de forblir uskadd. Har vel knapt opplev ful som har fløyet etter at de er påskutt og da ikke noe mer en et par titalls meter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

@pererik, ja DL kulene jeg har brukt har jeg kronografert til 762 m/s i gamlebørsa mi, og siden jeg egentlig er fornøyd med disse så er det kanskje ingen grunn til å bruke annet. Men jeg håpet at Berger kulene har jevnere prestasjon når den treffer fuglen enn det jeg har opplevd med Norma. Se innlegget mitt under.
@Polardego, sett det, ser han nå bruker ett eller annet verktøy for å minske hullet i spissen?..

@bardp, takk, synes det virker fornuftig. Kommer til å finne en litt ekspanderende kule, men kanskje ikke med såå store hull. Jeg tror man skal være mye mer nøye med skuddplassering på fugl enn det folk flest tenker. Et vomskudd på fugl har lik effekt som på hjortevilt har jeg opplevd...

Edited by Rangitata
Link to comment
Share on other sites

Et par eksempel på hvordan Diamond Line i 762m/s har oppført seg:

På bildet med blodet skjøt jeg en tiur som jeg aldri fant igjen. Jeg tror jeg traff den høyt i ryggen. Den ligger nok død et sted, men bare de kommer seg på vingene en liten stund kan de komme langt. 
 

Tiurn som ligger på rygg kan man se et digert hull under stjerten. Skjøt den inn i brystet og kula gikk ut under halen og rev med seg masse innmat. 
 

Det er to eksempler, og jeg har opplevd mye i mellom der, med hull jeg omtrent ikke finner før jeg flår den, men oftest utgangshull to-fire ganger inngangshullet, noe jeg mener er ideelt. Også opplevd orrhaner hvor kula ikke har ekspandert, og vrengte haner. 
 

Jeg synes bare det er irriterende at det kan være så ujevn prestasjon på kula, og man ikke kan stole heelt på hvordan slaktet blir seendes ut etterpå. Når jeg opplever fugl som forsvinner med hullspiss kan jeg ikke fatte at helmantel skal være bra til noe annet enn trening. 


Det jeg til slutt sitter igjen med er at det beste er å være nøye med skuddplassering, helst skyte fugl i vingeknoken, og unngå å skyte de i ryggen. 

2FDBB359-781B-4DF6-9E84-F87C5082B729.jpeg

84B59A65-4899-413C-8562-9288E48E7343.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke finne En kule som dreper den uansett hvor du treffer og som ikke ødelegger den for mye. Sånn er det bare. Forskjellene på div FMJ og hullspisskuler som nevnes her er forsvinnende liten. Selv bruker jeg nå 55grs FMJ i 223rem. Har ikke opplevd problemer verken på storfugl, orrfugl eller andre "spiselige" arter. Tidligere brukte jeg en slappladet Hornady GMX på storfugl etter div skrekkhistorier om 223rem og FMJ. Men for å forenkle alt og konsentrere seg om å skyte og treffe ble den forkastet. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Super XX said:

Du vil ikke finne En kule som dreper den uansett hvor du treffer og som ikke ødelegger den for mye. Sånn er det bare. Forskjellene på div FMJ og hullspisskuler som nevnes her er forsvinnende liten. Selv bruker jeg nå 55grs FMJ i 223rem. Har ikke opplevd problemer verken på storfugl, orrfugl eller andre "spiselige" arter. Tidligere brukte jeg en slappladet Hornady GMX på storfugl etter div skrekkhistorier om 223rem og FMJ. Men for å forenkle alt og konsentrere seg om å skyte og treffe ble den forkastet. 

Ok skjønner det, og derfor vil jeg prøve å bli bedre på skuddplassering først og fremst. Jeg driver sikkert med flisespikkeri, men ville dele litt erfaringer også. Men er egentlig ute etter en kule som ekspanderer ganske likt hver gang, hvis det finnes da.. Har det noe å si at 223 går såpass fort at det derfor brukes mye fmj i slike kaliber, og at en fmj i 223 derfor er bedre enn fmj i 6,5?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 55grs kula til 860m/s. Mange foretrekker under 800m/s for å minimere ødeleggelsene. Når farten går ned vill kravet til helt korrekt treffpunkt øke, for å si det litt enkelt. Jeg vil tippe at forskjellen på Norma kula du bruker å Berger'en er helt minimal. Problemet med slike kuler er at de er upålitelige. Noen ganger fungere de som FMJ, andre ganger eksploderer de. Jeg vil anbefale deg å prøve en slappladet 120grs GMX om du ønsker litt kontrollert ekspansjon. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...