Jump to content

Våpen søknad psykisk helse


Jegerjente00

Recommended Posts

Jeg har nylig bestått jegerprøven og vil søke om våpentillatelse , men det er en ting jeg lurer på. I fjor prøvde jeg å ta livet mitt 2 ganger og politiet kom den ene gangen og ble ringt den andre. (De ble ringt av ex og en kompis) Burde jeg gå til lege eller psykolog så de kan dokumentere at min psykiske tilstand er mye bedre og at jakt kan hjelpe med enda mer til å komme meg på beina og få nye venner mens jeg søker eller burde jeg vente til jeg evt får avslag? For jeg tenker at hvis jeg sender før kan de mistenke at jeg «planlegger noe», noe som ikke stemmer, men jeg vil heller ikke vente ekstra lenge med behandlingstider osv

Edited by Jegerjente00
Feil norsk
Link to comment
Share on other sites

Hei, @Jegerjente00.

 

Velkommen til kammeret, og velkommen til en ny hobby!

Jeg vet jo ikke hvordan politiets saksbehandlere forholder seg til slike saker, antagelig er det litt variabelt mellom de ulike våpenkontorene. Men det kan umulig skade med en erklæring fra lege eller psykolog. Jeg synes det er en god ide.

Så får du ha lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan forsøke å ringe våpenkontoret ditt (du finner som regel nummer eller epost på ditt politidistrikts sider, eventuelt kan du ringe sentralbordet og be om å bli satt over), og fortelle om situasjonen og høre hva de tenker er best måte å gå frem på. Da får du sannsynligvis en grei pekepinn på hva de forventer av eventuell dokumentasjon.

 

Masse lykke til :) 

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Quote

Der det er tvil om søkerens psykiske helse, bør det innhentes legeerklæring fra psykiater/psykolog.

Etter direktoratets praksis kreves at det går minst ett år etter at personer som har hatt psykiske problemer blir helt friskmeldt og helt uavhengig av medikamenter til de igjen kan erverve og inneha skytevåpen. Karantenetiden på minst ett år er satt for å se an vedkommende over noen tid for å sikre at vedkommende ikke får tilbakefall. Ved tyngre sykdomstilfelle må karantenetiden settes vesentlig lenger enn ett år etter friskmelding». (Politidirektoratets uthevinger)

 

https://www.sivilombudsmannen.no/uttalelser/politiets-behandling-av-vapensaker-som-gjelder-psykiske-helseproblemer-utforming-av-rundskriv-mv/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare søkt og ventet på eventuelt svar😊 viss avslag er det bare og ta en telefon til våpenkontoret og høre hvorfor😊 jeg har selv vert de vi kan kalle en pøbel i yngre år og når jeg søkte ringte bare lensmannen meg og spurte om det jeg hadde fått vet og skrev anbefaling for meg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på sakkyndigsiden i mange år. Mitt råd er at du venter med søknaden til det er over et år siden siste situasjon. Saksbehandlerne er redde for å bli kritisert om noe galt skulle skje, og de holder seg derfor ofte til formalia.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...