Jump to content

Norma Oryx 8mm (.323) - designendring på kula?


FEVIK

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg jobber med å utvikle en lading som passer i db rifle ble jeg her dagen
oppmerksom på at det finnes 2 forskjellige utgaver av Oryx kula.  Begge veier 196,1gr på min vekt.
Den til venstre har krymperille eller hva det heter og ble dradd ut av en patron med original ammo kjøpt
nylig på Beveren Sport. Pakka under. Mistenker denne for å være av eldre dato - uten at det gjør noe som helst / har betydning.
Kula til høyre er også Oryx, men stammer fra et parti løse kuler som jeg har fått fatt på. Den har ikke krymperille.

Er det noen som har kjennskap til når denne designendringen skjedde og om dette har noen praktisk betydning for bruken av kula?
 

Til info har jeg liggende en eske med relativt nye Oryx i 6,5, de har heller ingen krymperille, og de virker selv uten rille😉

 

image.png.421761ec5188ee2be425844ded97e128.png

Link to comment
Share on other sites

Startet lade 8x68s i 1994.

Mener å huske att Oryx 196 grain hadde fra den kom på markedet krymperille i ferdigladd ammo og uten i løse kuler. Slik tror jeg også det er i dag. 

Har sjekket nærmere og Norma lader ikke med Oryx 196 grain i dag, men med Swift A-Frame 200 grain. 

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

Er jo ganske rart at de produserer 2 utgaver. Men uansett så spiller det jo mindre rolle for oss hjemmeladere, får bruke det vi får tak på og hører fra mange at Oryx går godt i de fleste børser så blir spennende å se om får ladd noe som passer til den kresne franske frøkna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...