Jump to content

Bøye to veier (fra rechts til links), eller kjøpe ny stokk?


JegerEd

Recommended Posts

Hei.

 

Arvet en Franchi Alcione som er rechts, selv er jeg links. Da hagla har affeksjonsverdi vil jeg gjerne beholde og ikke selge/bytte. 

 

Har kontaktet noen børsemakere, og flere tilbyr å bøye stokken fra cast-off til cast-on. Men hvor bra blir det? 

 

Et annet alternativ er å kjøpe ny stokk, ikke bare enkelt å skaffe desverre. Kan kjøpe fra norsk importør, fra butikk i Italia (må jeg søke om å importere stokk?) eller få laget en stokk fra emne (dyrt?).

 

Noen som har erfaringer, eller tanker om hvilket alternativ som blir best, også sett i forhold til penger investert. Viktig da å ha med at jeg er førstegangsjeger.

 

Bøying: frakt + ca 1000kr

Kolbe: fra Norge ca 5000kr, Italia 4000kr (med frakt og mva)

Emne stokk: dyrt?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du burde bøye originalstokken. Jeg ville ikke sendt den fra meg, jeg ville blitt med sånn at de kan ta de riktige målene og få både Cast On og kinnstykke riktig for deg. Du får aldri pengene igjen, men da har du en hagle som passer så bra det er mulig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2021 at 11:03 AM, JegerEd said:

Hei.

 

Arvet en Franchi Alcione som er rechts, selv er jeg links. Da hagla har affeksjonsverdi vil jeg gjerne beholde og ikke selge/bytte. 

 

Har kontaktet noen børsemakere, og flere tilbyr å bøye stokken fra cast-off til cast-on. Men hvor bra blir det? 

 

Et annet alternativ er å kjøpe ny stokk, ikke bare enkelt å skaffe desverre. Kan kjøpe fra norsk importør, fra butikk i Italia (må jeg søke om å importere stokk?) eller få laget en stokk fra emne (dyrt?).

 

Noen som har erfaringer, eller tanker om hvilket alternativ som blir best, også sett i forhold til penger investert. Viktig da å ha med at jeg er førstegangsjeger.

 

Bøying: frakt + ca 1000kr

Kolbe: fra Norge ca 5000kr, Italia 4000kr (med frakt og mva)

Emne stokk: dyrt?

Å bøye en stokk fra høyre til venstre er risikabelt pga. trevirke som kan sprekkes . 

Det er egentlig best å bestille en direkte fra fabrikken i Italia . Du må ikke søke om å importere en stokk fra Italia . Men tenk på MVA dvs. at du få sendt dem uten italiensk moms . Ved ankomst i Norge må du uansett betale norsk moms for hele beløpet inkl. frakt .

Rechts stokken kan du lagre og dermed er du fleksibel ved eventuelt salg eller hvis noen i familien skal overtar våpen .

 

 

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...