Jump to content

Remington/ Tikka


Fjellet

Recommended Posts

Hei.

Har fått svar om att det går fint, men også att det ikke går så da får man spørre her så man blir sikker.

 

 

Om vi begynner med det enkleste først- om man har en rem 700 LA og en Tikka t3 LA vil man da kunne bruke samme stokk? Altså skru ut den ene og bytt med den andre? eller der det forskjeller på disse?. 

 

Gitt att de er kompatible med hverandre--> Kan man kjøpe en brukt tikka t3 i 308 win evt creed og bruke 10 skudds magasin til tikkan? altså når kassa er LA

 

Mulig jeg nå forklarer sånn halvdårlig men tanken bak spørsmålene er att jeg da ville ha muligheten til 10 skuddsmagasin til prs, samt att jeg kunne bruke samme stokken på remington i 338 Wm når jeg jakter storvilt. Kunne naturligvis kjøpe stokk bare til tikkan i sa og kjøp en for 700 la,  men så plager det meg ikke bruke LA kasse og jeg gjerne kunne brukt alle 1000 lappene jeg sparer med en stokk på amo ;) 

 

 

Edited by Fjellet
Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke, riflene er veldig forskjellige. Her tror jeg du roter eller forklarer litt rart hva du mener.

En kolbe fra R700LA kan ikke settes på en T3 eller vice versa!

 

R700SA og R700LA går ikke "mellom hverandre" da SA-kassa er kortere enn den på LA. Kolbene er derfor forskjellige.

 

T3 har samme låskasse uansett patron, og alle kolber for T3 kan brukes på alle T3er, så lenge underbeslag/magasinbrønn er lik (vanlig enkeltradmagasin eller CTR/TRG).

  

23 minutes ago, Fjellet said:

Gitt att de er kompatible med hverandre--> Kan man kjøpe en brukt tikka t3 i 308 win evt creed og bruke 10 skudds magasin til tikkan? altså når kassa er LA

 

Tikka T3 finnes med 10-skuddsmagasiner i .308W og 6,5 Creedmoor, da heter de CTR og bruker en undertype av Sako TRG-22-magasiner. "Double stack single feed".

Merk at disse er mye bredere enn vanlige T3-magasiner, derfor må kolben være tilpasset underbeslaget. Du kan ikke sette et CTR-underbeslag rett opp i en kolbe for vanlige magasiner, da det blir for bredt.

 

Men glem alle tanker om å "sette over", kolber til T3 passer T3, kolber til R700SA passer R700SA, kolber til R700LA passer R700LA.

Det finnes produsenter som lager kolber som er like, du kan for eksempel ha GRS eller KKC til begge riflene, som i dimensjoner er like, men tilpasset riflene.

 

Ole

 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Jeg er definitivt en eldre gubbe Olesøn, og nå ble jeg KRENKET!
Jeg vill aldri foreslå noe så meningsløst, så på vegne av alle gamle gubber går jeg nå i skapet og skjenker meg en dobbel akevitt for å se om jeg kommer over dette ... 😠

Edited by seawolf
  • Like 3
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

Av ren nysgjerrighet, og ikke for å terge hverken trådstarter eller andre, hvor har du hørt at de går om hverandre? Jeg gjetter enten Facebook-gruppe eller eldre gubbe på skytebanen.

hehe, nei altså der bommer du ikke så alt for kraftig. Blir ofte mye snakking på skytebanen og da jeg pakka ned remington i futuralen var jeg "smart" nok til å komme med komentaren "ser deg til høsten". Jeg skyter liksom ikke så mye med remington da den er i 338 wm (kost og rekyl) samt att hva skal man med kanon når man skal lage hull i papp... Poenget var att dette syntes 3-4 karer var skrekkelig synd og da ble det sagt og jeg siterer - "Det er jo bare å kjøpe ei tikka t3 med lang kasse i enten 308 eller 6,5 creed så har du 10 skudds magasin samt rekylsnill rifle til småvilt og papp. Når du skal på elgjakt så skrur du bare ut tikkan og setter i remington i stokken, fordi disse kassene er like."  Snittalderen var vel på 50 ;) 

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Absolutt ikke, riflene er veldig forskjellige. Her tror jeg du roter eller forklarer litt rart hva du mener.

En kolbe fra R700LA kan ikke settes på en T3 eller vice versa!

 

R700SA og R700LA går ikke "mellom hverandre" da SA-kassa er kortere enn den på LA. Kolbene er derfor forskjellige.

 

T3 har samme låskasse uansett patron, og alle kolber for T3 kan brukes på alle T3er, så lenge underbeslag/magasinbrønn er lik (vanlig enkeltradmagasin eller CTR/TRG).

  

Tikka T3 finnes med 10-skuddsmagasiner i .308W og 6,5 Creedmoor, da heter de CTR og bruker en undertype av Sako TRG-22-magasiner. "Double stack single feed".

Merk at disse er mye bredere enn vanlige T3-magasiner, derfor må kolben være tilpasset underbeslaget. Du kan ikke sette et CTR-underbeslag rett opp i en kolbe for vanlige magasiner, da det blir for bredt.

 

Men glem alle tanker om å "sette over", kolber til T3 passer T3, kolber til R700SA passer R700SA, kolber til R700LA passer R700LA.

Det finnes produsenter som lager kolber som er like, du kan for eksempel ha GRS eller KKC til begge riflene, som i dimensjoner er like, men tilpasset riflene.

 

Ole

 

Fjern som jeg er når det kommer til våpenbygging.. men ville jeg ikke kunne hatt ett oppsett i 338 wm samt creed om jeg da brukte bare remington eller tikka sine låskasser? Altså kunne jeg ha hatt ei kasse i 338 wm, ei i 6,5*55 og ei i 6,5 creed?. Om jeg da hadde hatt en stokk som var tilpasset for de CTR magasinene ville jeg vel også kunne brukt de vanlige singel stack- siden det da er plass? Skjønner att det blir en liten glippe rundt magasinene altså, men må bare spørre.

 

Enkleste og beste blir sikkert å lage seg ei rifle kun for baneskyting og heller beholdt remington slik den er. 

Link to comment
Share on other sites

Altså

  1. R700SA-kolber passer kun R700SA
  2. R700LA-kolber passer kun R700LA
  3. T3/T3X-kolber passer kun T3/T3X

 

Det er forskjell i magasinene og innfestning.

  • Du kan kun bruke CTR-magasiner i CTR-underbeslag, vanlige T3-magasiner passer ikke, de vil ikke passe fysisk opp i brønnen.
  • Du kan kun bruke vanlige T3-magasiner i vanlig T3-underbeslag, CTR-magasiner passer ikke fysisk opp i brønnen.

Teskjemodus:

Du kan ikke bytte magasinene om en annen, du må også bytte underbeslag!

Tikka T3 Magazine 30-06 Springfield 3rd Synthetic Black - Brownells Norge

Vanlig magasin ^

CTR-magasin V

Tikka T3 260 rem & .308 win CTR Magazine S54065122 For sale! - EuroOptic.com

 

Det "beste" i ditt tilfelle blir separate rifler, du KAN bruke muffesystem og ha flere piper til samme rifle, men da må du ha flere sluttstykker..

Jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen - du kan beholde R700LA-en din i .338WM, og kjøpe f.eks. en T3 CTR i .308W/6,5CM i tillegg. 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Jeg skjønner egentlig ikke problemstillingen - du kan beholde R700LA-en din i .338WM, og kjøpe f.eks. en T3 CTR i .308W/6,5CM i tillegg. 

"problemet" Er vel ikke større enn att jeg rett og slett ikke er en fan av stokken til remington 😅  

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Da bytter du jo bare kolben på R700en. Det finnes drøssevis av kolber til R700 LA.

KKC, GRS, Hogue, Boyds, McMillan, osv

 

Ole

Klar over det :), tanken var bare att om jeg kunne slå to fluer i en smekk "bare kjøpe en stokk" så var det jo penger spart når den blir brukt så liten :) ,men takker for info!

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Hvis det er noen trøst selges T3-er i 338WM til "gi-bort-pris". Da kan du eventuelt ha to stk T3, en til jakt i 338WM og en til bane i 308/crymore.

 

Ole

Vet ikke om det er trøst 😆, skjønner ikke heeelt hvorfor folk skal hate 338 win mag. Anslagsenergien 338 wm har på 500 er jo ikke alt for langt unna det 300 wm har på 100m og såå mye værre rekly kan det da ikke være.. Men da sporer vi av.. "problemet" er liksom att om jeg bare skal ha ei banebørse så er det vel vanskelig å vri seg unna 200 str...... Huff, nei slår følge med @Olesøn og @seawolf, et glas med noe godt høres mer fornuftig ut😃

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

338-mekanismen passer da rett i.

Problem solved..

Da spør jeg.

1) Vil mcmillan være en like bra?

2) Når du skriver att 338 mekanismen vil passe rett i, vil det altså si att jeg kunne hatt 2 kasser og brukt samme beddeblokken?. Ikke helt inni våpenbygging som du sikkert har skjønt, men trodde att man "låste" en stokk/ chassi til en låskasse når man beddet- att en annen kasse ikke ville passe så bra liksom. 

3) Kan jeg da kjøpe aics mag kitt og bare bytte magasin når jeg vekseler mellom 6,5 og 338? 

Hele prosessen blir da--> Ta ut magasin, skru ut kassen, sett inn den kassen jeg bruker til 338, bare bytt magasin og vips er man ferdig?.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Svar på punkt 2 og 3: Ja 

 

Det samme gjelder hvis du vil skifte mellom Remingtons originale BDL underbeslag/magasinbokser for 6,5 og 338 i feks et HS Precision skjefte betegnet for std Remington BDL rifler med lang kasse.

 

HS og Bell&Carlsson skjefter kommer ferdig med beddeblokk. Det samme gjør de fleste chassiser.

 

McMillan skjefter blir som regel beddet til ei bestemt låskasse uten beddeblokk.

 

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...