Jump to content

Jakt med Husky


Hansii

Recommended Posts

Mitt utgangspunkt, er at nærmest en hvilken som helst hund kan gjøre noe nytte for seg, på en eller annen jaktform. Hvis man går mye i skauen med bikkja, og følger med hvordan den ter seg, kan man se om den har noen tilbøyeligheter som kan stimuleres nærmere.

 

Går den med nesa i bakken, eller tar den overvær? Er den stille i nærheten av vilt? Er det en «skopusser» som holder seg innenfor haglehold? 

 

Det er meget mulig at en husky kan trenes til å fungere som en slags bandhund, og iallefall til blodspor. Ta den med, se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo dette eg er mest spent på. Om det er mulig å sitte på post med hunden å om den kan forholde seg rolig når dyrene eventuelt kommer.. i og med at di har ett såpass jaktinstinkt. Hva tenker dere om at den kan være medhjelper til å dra dyra hjem igjen? Dra dyret sammen med meg liksom..

Link to comment
Share on other sites

Komisk jeg skrev om at jeg ikke trengte ta med rifle på jakt om hundene hadde fått lov til å være løse. En time siden så skjedde dette, de tok rype mens de gikk i bånd🙈

 

Det ble vist litt slåssing om den (samboeren som var på tur). Men "seierherren" var stolt som en hane 😝

 

received_435328917712211.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

On 2/18/2021 at 7:10 PM, Hansii said:

Er det noen av dere som har erfaring med husky på jakt?

Jeg kan ikke akkurat påberope meg erfaring med husky og jakt, men jeg har jo håp om å ha med denne slabedasken på noen turer småviltjakt når han blir litt større

74C8F843-4581-4DA6-BAF8-4CB1AB71C72A.jpeg.f1a40f16d1bb6ce882de9311fa226138.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vil ikke påberope meg å være som ekspert. Hund er ju et rovdyr så alle hunder har det i seg nemlig jaktlysten bare å dyrke det frem. Noen hunder sitter det kansje lengre inne en andre og det blir sikkert en utmerket bandhund av en husky selvom den er vel i utgangspunkt avlet frem som en trekkhund. Og nesten alle hunder, i utgangspunktet, synes det kjekkeste de vet er å trekke. Trening gjør underverk, noen krever mer trening en andre!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Burde være helt uproblematisk. Alle hunder har nese og vil fungere som båndhund om du klarer få de til å gå noenlunde fint og være lydløse.  Man får jo med seg et helt annet sanseapparat med hund i skogen, enten det er på post eller på smygjakt. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...