Jump to content

Villsvinjakt i Sverige(video)


Torf

Recommended Posts

Her bruker jegeren en Husqvarna 1900 montecarlo med 1,5-6x42 Zeiss.

(Realistisk tror jeg ikke det finnes noen rifle/kikkert-kombo som egner seg vesentlig bedre i dette veldig vanlige  scenarioet i Skandinavia.

Tradisjonell jaktrifle med 1,5-6x42 er egentlig en ideell løsning som kan anskaffes billig på finn i nystand.)

 

  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er jo egentlig ikke et spesielt krevende scenario. Riktig nok tror de fleste hadde skutt bedre med en S&L victory i holmbrostokk med 1-6/8x24 på toppen. Men scenarioet her krever det på ingen måte. Syns børsa er mye inn og ut av skulder og siktebilde. Tregere ladegrep skal du se lenge etter. Skytteren mister siktebildet rett etter skudd. Alt dette skyldes nok i hovedsak skytteren i filmen da. 

Link to comment
Share on other sites

Scenarioet er ikke spesielt krevende. Det er typisk norsk/svensk. Derfor er det helt greit for den alminnelige jeger med std "eldre modell" jaktrifle med en 1,5-6x42 på toppen.

 

Når det gjelder Hq1900 vs S&L, med lik layout, tror jeg du skal være forsiktig med å mene at dansken er best å skyte "dynamisk jakt" med. Eneste fordelen S&L'en har i dette scenarioet er løse magasiner. Ladegrepet på 1900'en slår i hverfall dansken ned i støvlene. I 308/korte patroner er det ren utklassing.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Helt enig at den alminnelige jeger klarer seg med en eldre jaktrifle med kikkert i 1,5-6x42, (klarer seg sikkert med en kikkert som bare dekker 3-6x og). Men bare fordi man klarer seg med det, betyr ikke det at det er optimalt.

Nå er ikke ladegrepet på en S&L victory noe jeg har noe negativt å si om, heller tvert imot, så tviler sterkt på at det er en stor forskjell. I lik layout (likt løp, lik stokk, likt sikte) tror jeg de fleste alminnelige jegere ikke hadde skutt nevneverdig forskjellig med en hq1900, cg3000, tikka t3, s&l, ruger american ect. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...