Jump to content

Når bytte batteri på Garmin hundehalsbånd?


msteiro

Recommended Posts

Som tittelen sier; når skal man bytte batteri på Garmin hundehalsbånd?

 

Har ikke funnet noe annet enn "several years" på Garmin sine supportsider, men det er for å si det mildt ganske vagt.

Vil jo tro det er mer relevant å bruke antall timer eller ladesykluser, samt bruk i minusgrader påvirker nok levetiden noe negativt.

 

For vår del brukes båndet nesten daglig et par timer gjennom vinteren, høsten 4-5 ganger i uken 1-2 timer pluss hele dager på jakt. Har vel hatt det i 4 år+, så potensielt åpent for bytte.

 

Noen som faktisk har testet batteriene?

De er jo ganske billige, men hadde vært interessant å ha noen generelle retningslinjer på hva som er praktisk frekvens på bytte.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bytte de når de begynner å bli dårlige? For meg er dette når halsbåndet ikke lenger klarer 2 hele jaktdager uten at jeg skal måtte bekymre meg for å gå tom. Som en slags referanse så vil jeg si at det burde kunne være påskrudd i minst 20 timer på den oppdateringsfrekvensen du bruker på jakt uten å gå tom. Skru på og sjekk status jevnlig utover påfølgende dag. Er det fortsatt liv etter 20 timer så vil jeg si at det er ok. Må seff testes i temperatur som er representativ for når du jakter.

Link to comment
Share on other sites

Batteriets levetid har vel ingenting med hunden sin lydighet å gjøre...

 

Spørsmålet er hvor fort det forringes, og om det er noen generelle regler på antall ladesykluser feks.

 

Batteriet er jo billig, så ikke stor sak å bytte, men bare lurte på om noen faktisk haddr sjekket da det ikke er særlig lett å se på halsbåndet etter feks et par timers tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at de er som andre batterier, og at det er like viktig hvordan de blir behandlet når de ikke er i bruk enn når de er i bruk. Kan tenke meg at tomt batteri etter siste jakt en høst og ingen lading før det skal brukes igjen året etter vil redusere kapasiteten mye. Også om det tømmes skikkelig, men de færreste jakter vel til tomt batteri på bikkja. Det er sikkert innebygget beskyttelse som gjør at den slår seg av før batteriet er skikkelig tomt også, i så fall er ikke det noe større problem fra dag til dag. Tror det er gunstig å lade batteriene med jevne mellomrom også utenfor sesong. Gjelder radio og annet også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...