Jump to content

Kuler til 18 lødig kammerlader


Brassica

Recommended Posts

Jeg leser i boka "Skytevåpen benyttet av Forsvaret før 1859" at 18 Lødig er 16,80mm.

Betyr det at denne blokka jeg har her kan brukes? Kula veier i rent bly 415 grain. Interessant tema egentlig. Har ofte tenkt litt på Kammerlader. Dere som eventuelt skyter med 4''', hvor mange millimeter bruker dere på kula? Boka sier at kaliberet blir 11,76 mm.

Jeg har noen kuler i samlingen jeg mistenker kan være tiltenkt 4'''.

DSC04327.JPG

DSC04330.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på Kammerladere så jeg bare spør:

Kan de 5 kulene til venstre være egnet til 4'''? De måler litt forskjellig pluss/litt minus 12mm. Den kula/kulene til høyre har jeg vist før for noen år siden, den er tre delt. Jeg har lenge klødd meg i hodet til hvilken børse? patronhylse går dårlig her.  Han jeg fikk alle disse fra (mange år siden nå) var veldig aktiv med kammerladere.

DSC04340.JPG

De to helt til venstre ser ut til å være kaldpresset, alle har forøvrig dype hulbaser.

 

DSC04334.JPG

 

Legg merke til "tappen" som vises på den kula som er bakerst i trioen. 

DSC04335.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vaquero said:

Kan de 5 kulene til venstre være egnet til 4'''?

 

 

De to kulene til venstre kan være til 4-linjers kammerlader. Rustmester Lund, som fant opp maskinen som kaldpresset kulene til Hæren, solgte store mengder kuler til sivile fra 1860-årene og utover. Lunds kule fantes i tre diametre, benevnt No. 1, 2 og 3. No. 1 og 2 var beregnet til 4-linjers kammerlader, mens No. 3, som kom litt senere, var ment til bruk i patronkonverterte kammerladere og 4-linjer Remington rolling block.

 

No. 1 var identisk med de militære kulene, og målte 3,75''' (11,77 mm). Kulene var 9''' (28,24 mm) lange, og hulbasen var 4''' (12,55 mm) dyp. Vekten var 6,5 kvintiner (390 grains eller 25,3 gram).

 

Til sammenligning så målte «Lunds Kugle No. 3» 3,8''' (11,9 mm) i diameter før papirvikling.

 

En del andre virksomheter, som L.H. Hagen og Hans Larsen, solgte også pressede kuler, så kulene dine kan like gjerne stamme fra dem om diameteren stemmer.

 

Merk at samtlige militære 18-lødige kammerladere brukte 16-lødige kuler (17,25 mm), men disse var jo papirviklet.

 

Jeg skriver en del om både 18-lødig og 4-linjers ammunisjon i boken Norske militære og sivile kammerladningsgeværer som kommer til våren.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd, dette! 

Papirviklede 16 lødig (17,25mm) kuler, altså. Mon tro om man kunne ta utgangspunkt i Lee slugtang for kaliber 12 hagle. De er jo dimensjonert for å lades i kopp, og har oppgitt ytre diameter .681~ 17,3mm. Det ville iallefall være en rimelig løsning, en slags hulbase har man også.

 

https://leeprecision.com/7-8-oz-slug-mold.html

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tailgunner said:

Han hadde med noen slugs en gang vi skjøt litt diverse oppe på myra og da måtte det jo prøves.  Gikk helt fint det😁

 

6 hours ago, tailgunner said:

De rundkulene som ble brukt i starten, frem til 1855 var 17.5 mm.

Jeg mener at disse er slugs for kaliber 12, alle sammen. De to første kommer fra industriproduserte tenger, også den diabolo til høyre. En kompis av meg har ladet og skutt mye med de to, den helt til venstre og høyre. De tre tunge i midten er jeg usikker på opphavet til, de ser litt hjemmelaget ut. Alle disse går gjennom mine trangboringer, men jeg har ikke lyst til å skyte slugs med min sideligger. Jeg er litt usikker på om det er lurt, munningene måler 17,80 og 17,60 mm. Rundkula er den jeg viser lenger opp i tråden med støpeblokka. 

Slugs nr.1 fra venstre er den "Lee" som @spindriftviser til.

DSC04347.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...