Jump to content

308win og jakt på Sel (!) ?


kruttlysten

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har netop kjøpt-tinget meg ny rifle(+optikk) i kaliber 308win.

Skall brukes på fugel å div annet... mye på bane.

 

- Jeg lurer på hva dere mener om kaliber 308win på Sel.. Korsn kaliber bruker dere på Selartene våres (store og små..) ?

- Korsn kule anbefaler dere meg å prøver først i dette kaliberet på Sel ?

- Jeg lurer också på hvor viktig dere synes att fargen på rifla er på seljakt..

 

MVH og en riktig God Jul ønsker jeg dere

Kruttlysten

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer med ett spørsmål.

V-max er jo ei kjempekule til seljakt (sier alle som har prøvd), men denne er jo bare 110grs i .30 cal og er derfor egentlig ikke lovlig.

Hva er det beste lovlige alternativet? (Nosler 165gr Ballistic Tip?)

Er det gode fabrikkladda alternativer?

Link to comment
Share on other sites

.308 er mer enn kraftig nok til å ta knekken på en sel, og er etter hva jeg har forstått et kaliber som er bra til å skyte på langt hold med, ihvertfall opp til 300 meter ca.

 

Når det gjelder kuler så må du bare finne ei blyspisskule som går godt i ditt våpen. Kan godt være den samme du bruker på elg/rådyr/hjort eller hva det nå skulle være.

 

Ang. farge på våpenet tror jeg ikke det har så fryktelig mye å si.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok.

Tenker bare på hva folk (Les: jaktmotstandere) kan finne på å bruke mot oss i alle mulige debatter.

Dette er et åpent forum, og du kan være sikker på at at disse folkene er innom her for å finne ting man kan bruke for å sverte jegerstanden. Og før noen bruker paranoidkortet mot meg her, så kan jeg opplyse om at jeg har opplevde dette før...

Se hva slags rase jeg har, og se om dere klarer å pusle sammen resten selv.

 

Dette ble fryktelig OT, så jeg stopper her oooog...... NÅ!!!

Link to comment
Share on other sites

ja disse lovene,, går ju ant å "søke om lov" for å få bruke lettere cal som for eksempel 22-250 .. men for oss normale folk så blir det jo å følge loven!

di kjappe kalibrene har jo sine fordeler.. men nu blev det 308win og jeg føler meg fornøyd med det valget :)

 

 

Märke/modell på bössa och optik :?:

Link to comment
Share on other sites

Rem. 700 VSF + Zeiss 6-24x56 (reticle 63) + Harris S-LM

har ikkje børsa hjemmevid enda,, må få våpenkortet først :shock:

 

Nice :!:8)

Om Du tittar i nyaste numret av Vapentidningen,skriver Peter Nordberg om sitt bygge i .308 Win som han skall använda på sälen :!: Riktigt fin artikel :!::)

Link to comment
Share on other sites

Eller å oppgi kulevekt som i utgangspunktet ikke er lov.... :?

Det er Fiskeri- og kystdepartementet som har fastsatt vilkårene for fangst av sel på norskekysten. For å sitere: "Forskriften inneholder krav om at sel skal avlives humant", og så følger kaliber- og kulevektgrenser tilsvarende som for elgjakt.

 

Hva mener dep'et med "humant", tro? Og hvorfor har de lagt seg på storvilt-kravet? Dvs. ammunisjon som skal holde til å bogskyte en velvoksen elg! De bør inneha såpass mye kunnskap om selens anatomiske særtrekk at de skjønner at bare hodeskudd duger. Selene har evne til å klare seg i 10-15 minutter på det oksygenet de har i blodet og muskulaturen. "Bogskudd" på slike dyr er derfor helt forkastelig! Bare massiv ødeleggelse av hjerne-hjernestamme duger! Og til det gjør ammunisjon med vesentlig lavere anslagsenergi, og mindre kulevekt, god nok jobb!

 

En kan, med god grunn, mistenke Fiskeri- og kystdep. for å ha kopiert storviltreglene i ren makelighet! De har ikke giddet å lage regler som passer for det "viltet" de forvalter jakta på!

Link to comment
Share on other sites

@ Jegermeistern;

Jeg er enig med deg, bare så det er sagt.

Hvis du leser innleggene mine, så er det ikke synspunkter på human avliving jeg kommenterer her. Det er hva som kan tolkes som ulovligheter, og hva det kan medføre for dette forumet... :wink:

Jeg er jo av dem som er satt til å "forvalte" forumets seriøsitet på det feltet, og jeg finner altså at historier om lettere kuler kan være OK - hvis de stammer fra tida før 9-grams-påbudet. Og jeg tok ikke med sitatet for å kverulere mot deg.

 

En kamerat har skutt mange seler med 243 Win og ekspanderende kuler - den kombinasjonen duger nok på det meste, unntatt elefantsel og hvalross!

 

Men hvis jeg skulle være i kystdep. og lage regler, tror jeg nok de ville bli litt annerledes.

Er vanlig skyteprøve for storviltjegere godt nok? At en omsider klarer å få 5 skudd innenfor en 30 cm sirkel på 100 meter? Hva med avstandsbedømmelse på/ved sjø? Kaliber/kulebane/innskytingsavstand/overslag? Kulekonstruksjoner?

 

Joda, jeg skjønner at de heller tok den behagelige, og la seg på elgkravet!

 

Heldigvis er de fleste seljegere dyktige og interesserte folk, som har innsikt, ferdigheter og utstyr langt over elgjeger-på-stolsekk-nivået!

Link to comment
Share on other sites

Ja du verden gutter, la oss holde oss til loven. Der er vi jo alle like!

Hvis dere absolutt må bruke lettere skütz så søk om tillatelse da. ikkje vanskeligar en d.

 

Husker når vi snakket om dette i sluttstykket.com, tydeligvis ikkje så veldig få som faktisk har slik tillatelse. (di guttene der oppe i finnmark.. ;) )

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å søke disp om å bruke lettere kaliber til seljakt så har jeg mottatt skriv fra Fiskeridirektoratet der det fremgår at innenfor gjeldende regelverk så gis det ikke dispensasjon for å bruke andre kaliber enn hva som er dagens krav. Videre ble det referert til et såkalt "ekspertgruppemøte" som skal finne sted i februar, der man skal se på skuddvirkning av hurtigekspanderende prosjektil i lette, hurtige kaliber som f.eks 22-250.

Dessverre så er det ingenting som tyder på at det kommer til å skje noe med kaliberkravet på seljakt så lenge det er de samme pampene som bestemmer i Fiskeridepartementet. I Jeger, Hund & Våpen sin juniutgave ble Hild Ynnesdal (som jeg mottok brevet fra) sitert på at "innad i departementet er det sterke krefter som ønsker å beholde dagens krav til anslagsenergi på seljakt".

De fleste av oss som driver med seljakt, hvertfall i min omgangskrets, er over det gjevne interessert i skyting og lader selv for å etterstrebe best mulig presisjon til den enkelte jakta man bedriver. Jeg har ennå tilgode å møte en sel som har overlevd et møte med f.eks en v-max. Joda, skadeskyting har forekommet, men det har det også gjort med såkalte lovlige kaliber/ammunisjon, og det vil sikkert forekomme i fremtiden også. Men for min egen del så har såvel skadeskyting som %-vis del av sel som synker gått dramatisk ned ved bruk av hurtige, lette kaliber.

Så for å få et gjennomslag for å senke kravet til anslagsenergi er det etter min mening bare en ting å gjøre: Gi tillatelse til et utvalg jegere å skyte sel med kaliber som foreslåes godkjent ( 223, 22-250, 6-mm kaliber osv) mot utfyllende dokumentasjon (noe som var nøyaktig det nevnte Ynnesdal foreslo i JHV, men som ble meid ned av pampene i dep'et)

Å se på videoer av våre finske venner som tester ammunisjon i ballistisk gel er vel å bra, men det har ingenting med reelle jaktsituasjoner å gjøre. Ingenting overhodet! Men for å skjønne det må man ha noe erfaring fra praktisk jakt.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Å se på videoer av våre finske venner som tester ammunisjon i ballistisk gel er vel å bra, men det har ingenting med praktisk jakt å gjøre. Ingenting overhodet! Men for å skjønne det må man ha noe erfaring fra praktiske jaktsituasjoner.... :roll:

Jeg måtte sjekke notatene mine på dette feltet, før jeg skrev mer. Men det jeg omtaler, ligger over 10 år tilbake i tid, så eventuelle ulovligheter er foreldet!

Jeg lånte en 22-250 for å prøve ut kaliberet (kjøpte min egen for bare 2 år siden).

Jeg prøvde den på rådyrjakt, med heller mediokert resultat. Jaja, jeg fikk i hvert fall testet ut den ny-uteksaminerte ettersøkshunden grundig! Nå bruker jeg mest grøvere saker på rådyr.

Men på sel funket den! Den "slokket lyset" tvert, på alt som kom i dens vei!

Så kan man jo sjekke kaliber-kravene! En full-ladet 22-250 holder rådyrkravet med god margin, pga. den høye hastigheten. Men den er altså milevidt fra selkravet, både når det gjelder kulevekt og anslagsenergi. Forstå logikken, den som kan!

Som Dusteforbundets ærverdige president, Darwin P. Erlandsen, sa da Staib-ekspedisjonen til Nordpolen måtte snu: "En ting er teori. En ganske annen ting er pakkis".

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok i bunn og grunn enige, Jegermeistern :)

 

Å se på videoer av våre finske venner som tester ammunisjon i ballistisk gel er vel å bra, men det har ingenting med reelle jaktsituasjoner å gjøre. Ingenting overhodet! Men for å skjønne det må man ha noe erfaring fra praktisk jakt.... :roll:

 

Skal moderere meg selv litt her. Man kan dra en fordel ut av slike tester, og det er å finne de mest presise kulene som gir hurtigst/best ekspansjon, før man drar på jakt. Men å basere et regelverk utfra dette er etter min mening altfor tynt. I en reel jaktsituasjon har du ganske kort tid på deg før du må avfyre skuddet (eller ikke). Selen kan være i bevegelse, det kan dukke opp et mål som plutselig er mye nærmere/bedre som gjør at du bestemmer deg for å skifte skytestilling og dermed "advarer" selen, høy puls.... I det hele tatt så er det mange faktorer som blir utelatt som har så mye å si for hvordan utfallet blir etter du har skutt. Disse faktorene, menneskelige faktorer, greier aldri slike tester å ta hensyn til, og derfor synes jeg at å skulle lage et regelverk utifra hvordan inntrengning/ekspansjon i en klump gele utarter seg rett og slett blir for tynt. For utifra det brevet jeg mottok er det ingenting som tyder på at jegernes praktiske erfaringer skal spille noen som helst rolle...

Link to comment
Share on other sites

Eller å oppgi kulevekt som i utgangspunktet ikke er lov.... :?

Det er Fiskeri- og kystdepartementet som har fastsatt vilkårene for fangst av sel på norskekysten. For å sitere: "Forskriften inneholder krav om at sel skal avlives humant", og så følger kaliber- og kulevektgrenser tilsvarende som for elgjakt.

 

Hva mener dep'et med "humant", tro? Og hvorfor har de lagt seg på storvilt-kravet? Dvs. ammunisjon som skal holde til å bogskyte en velvoksen elg! De bør inneha såpass mye kunnskap om selens anatomiske særtrekk at de skjønner at bare hodeskudd duger. Selene har evne til å klare seg i 10-15 minutter på det oksygenet de har i blodet og muskulaturen. "Bogskudd" på slike dyr er derfor helt forkastelig! Bare massiv ødeleggelse av hjerne-hjernestamme duger! Og til det gjør ammunisjon med vesentlig lavere anslagsenergi, og mindre kulevekt, god nok jobb!

 

En kan, med god grunn, mistenke Fiskeri- og kystdep. for å ha kopiert storviltreglene i ren makelighet! De har ikke giddet å lage regler som passer for det "viltet" de forvalter jakta på!

 

 

Noen vil til og med hevde at raske, lette kuler gjør en BEDRE jobb enn typiske storvilt-ruslekuler...

Link to comment
Share on other sites

Finnes nok mange gode kuler i kal. 30.

Bare sørg for at du bruker en med kulevekt over 140 grs, sånn for å følge loven :wink:

Har trua på BT som noen nevnte her.

Ellers får du jo Barnes Triple-Shock X i ferdigrulla da. Skal være god på lange hold...

Dette er ikke mitt verk :wink: . Har fått bildet av en jeg kjenner. Selen er vist tatt en plass det er lov å bruke lettere kuler :roll: . Selv sverger jeg til A-max 155gr på sel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 308 win på sel, de siste ble felt med 150 grains fusion. Funker fint, men litt

overkill kanskje. Det største savnet er nok å ha full kontrol på selen etter at kula har

forlatt løpet. Rekylen er ikke ubehagelig, men når rifla gjør et lite hopp, ser jeg ikke hvordan

selen reagerer event om det blir bom. Men nå har jeg montert demper, og rifla er meget

mindre hoppende :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...