Jump to content

200 STR


Fjellet

Recommended Posts

2Ettersom man har begynt å ta med rifla en del på banen og ikke bare i skogen har jeg merket at løpet på jaktrifla ikke er av beste slag lengre. Arvet ei Remington 700 av min far som jeg nå har brukt i 6 år på storvilt- den funger, men samler den noe fenomenale gode samlinger? Nei.. Klarer man uproblematisk å felle en elg med den? Ja, nå har jeg vel tatt 4 stykker i år. Etter å ha spurt min far hvor mange skudd han trodde rifla hadde fyrt av gårde gjennom løpet "tja, kanskje en 5-6000". Så at løpet synger på siste vers tenker jeg er ganske naturlig. 

Under gransking av hvilken børis man skulle velge så endte jeg opp med å lese til øye ble stort og vått om flaggskipet her i Norge "200STR". Ei presisjonsrifle med stor deletilgang, bruksområder alt fra DFS til PRS osv. Knall avtrekk og løpsbytte samt kjøpt like enkelt som man kjøper en cola i butikken. Dom som jeg var tok jeg turen på skytterbanen og fikk prøve ei slik... Tja hva skal man si, jeg vil ha. 

Det valget jeg nå står ovenfor er litt usikkert, er det mest fornuftig å kjøpe brukte rifler som ligger på finn? Eller kan man eksempelvis kjøpe hele greia "låskasse, bolt, avtrekk osv hos  eksempels Våpensmia og heller bygge ei splonk ny rifle?  Skulle man eksempelvis kjøpe ei brukt rifle, ja er det da forskjell på ei rifle fra 1993 vs 2015? Skjønt der er liten endring på stokken, men denne blir jeg vel aldri å bruke heller. 

 

Takker for råd 😀

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Fjellet said:

er det mest fornuftig å kjøpe brukte rifler som ligger på finn?

 

Ja, stort sett.

 

8 hours ago, Sør-jeger said:

eg ville sett på Skytterlinken sine rifler basert på Sauer 200STR.

 

Ligger et par brukte slike ute på finn nå, med bredvoldstokk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å bli sånn "ok boomer" men hva er egt poenget med å kjøpe brukt?

Om vi går inn på finn.no så finner jeg 44 salg av sauer 200 str snittpris ca 15 000kr. Noen av disse er akkurat parkert, andre har stått i årevis osv. Antall skudd, er vel en usikkerhet i alle disse. Nå er det hverken dyrt eller vanskelig å få nytt løp til disse, men hvorfor starte ett prosjekt slik? 😃

 

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/avdelinger/salg/priser_bestillingsskjema/pris_sauer_200_str.pdf

 

Om du klikker deg inn på linken jeg har lagt ved så ser du hva ei slik rifle koster helt ny. Skal du ikke ha diopter så snakker vi 19 500kr. Da har du ei rifle ingen andre har rørt, altså kjenner du historikken. Ikke noe sånn "prøvde maxladning en gang i tida og kammeret er missformet noen mm. -- ja drar det kanskje litt langt men poenget er der. 

 

Kjøpe brukt så kan du reine med løpsbytte innen kort tid og da snakker vi jo 15 000+ 4000 = 19 000kr. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Biltema said:

44 salg av sauer 200 str snittpris ca 15 000kr.

Ja om de faktisk får det de forlanger. Jeg kjøper aldri brukt uten å prute først. Som regel selges alle  brukte våpen til lavere pris enn oppgitt...

 

3 hours ago, Biltema said:

Skal du ikke ha diopter så snakker vi 19 500kr.

Hva sitter du med da? En stokk du aldri kommer til å bruke, og om du får solgt den stokken for 4000 så har du betalt 15500,- for låskasse og løp, samt at du må kjøpe ny stokk. Om man greier seg med en bredvold, blir det ikke ille totalpris, men så må man ha montasjer/picatinny osv

 

Jeg kjøpte en knapt brukt Sauer med Mcmillan stokk til 20-lapper, med picatinny ferdig montert. Bare stokken koster 12k, så ja, jeg anbefaler å kikke etter brukt. Det er mulig å gjøre meget gode kjøp ift å kjøpe alt nytt. 

 

3 hours ago, Biltema said:

Nå er det hverken dyrt eller vanskelig å få nytt løp til disse

Akkurat. Løp til sauer er så billig at en bare kan kjøpe seg et par ekstraløp med det samme. Gjør ikke vondt i det hele tatt ift mye annet på systemfronten.

 

3 hours ago, Biltema said:

men hvorfor starte ett prosjekt slik? 😃

Kanskje man ikke vil legge så mye penger i prosjektet til å begynne med?

Takket være at en del folk kjøper alt nytt, men finner ut at dette ikke var noe for dem, så kan vi andre kjøpe det ferdige prosjektet til omtrent 3/4 av prisen....mange prosjekter som knapt har vært på en skytebane før de selges igjen.

 

Morro med nytt, men det er morro å kjøpe nesten nytt, til innbruddspris også. Selvfølgelig en smaksak🙂 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar!

Har nå vært i kontakt med våpensmia og her får jeg alt flunkende nytt til under 10 lapper. "reiner ikke med stokk og løp". Når det kommer til stokk, så skal det en JET-01 på så fort de får denne på lager. En helt ny "sauer" havner da på ca 30 000kr rundt regnet og da er alt nytt. Godt det enda finnes skuddpremier på kråka og reven.. 😂

 

Blir å skrolle gjennom finn.no regelmessig, men per dags dato så tror jeg dette blir veien å gå for min del. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Fjellet said:

alt flunkende nytt til under 10 lapper.

låsekassa bare det da.

 

1 hour ago, Fjellet said:

En helt ny "sauer" havner da på ca 30 000kr rundt regnet og da er alt nytt.

+ 20.000 og oppover for montasjer og kikkertsikte av brukbar fabrikat

+  1000-2000 for ekstra magasiner. Kjekt å ha!

1 hour ago, Fjellet said:

Blir å skrolle gjennom finn.no regelmessig, men per dags dato så tror jeg dette blir veien å gå for min del.

Det kan være lurt, selv om det er digg med nytt.

Uansett; når du har lagt inn bestillinga di hos Våpensmia; IKKE se på finn.no etterpå..er så kjipt å finne noe fiks ferdig, pent (u) brukt etter å ha sendt avgårde en stoor bunke tusenlapper .

 

Du vil garantert ikke angre på at du kjøpte deg 200 STR uansett hvor du kjøper. Lykke til med prosjektet! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...