Jump to content

Ny på dette, så da får man spørre :)


Kniv

Recommended Posts

Har i lengre tid vurdert hjemmeladning og gikk på en "smell" på black week. Kjøpte det meste av utstyr, men mangler 2 vesentlige ting for å være komplett..

1) Kruttmål

2) Kruttvekt

Når det kommer til kruttmål så har jeg sett på nett at denne får overaskende mye skryt av amerikanerne og lurer rett og slett på om denne er så bra som de hauser den opp til å være. Eneste neggative jeg har greid å finne om den er hvordan den lekker krutt dersom du bruker pistolkrutt- noe jeg ikke blir å gjøre uansett. Så er dette er yes eller no produkt?   

https://www.brownells.no/PERFECT-POWDER-MEASURE-LEE-PRECISION-100010145 

 

Kruttvekt har jeg egt ikke kommet frem til noe som skulle være bedre enn andre, gjør ei blillig elektronisk vekt ala https://www.skytterlinken.no/kruttvekt-basic-uh602 jobben?.

Tenker at om jeg først skal lade så har jeg tida til å måle hver ladning, så ønsker elektronisk fremfor mekanisk vekt. 

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

@KnivPerfrect Powder Measure står på bordet. Auto drum skal være på pressa. Jeg har begge to. Når jeg lader riflepatroner på enstasjonspressa bruker jeg den første. Pistolpatroner lader jeg på progressiv presse, da bruker jeg auto drum. 

 

Før brukte jeg Perfect Powder Measure også til pistol uten problemer. 

 

Ingen av dem lekker krutt, og begge fungerer bra. 

 

Dette er ihvertfall min erfaring. 

 

Angående kruttvekt, ville jeg hatt en balansevekt som primærvekt. (Mulig jeg er gammeldags. ) Tyngdekraften kan du stole helt på.

Jeg har i det seneste kjøpt en billig digital, men jeg bruker fremdeles balansevekten når jeg kontrollveier det som kommer ut av kruttmålet. Jeg har Lees vekt, men der finner du nok bedre uten å bla opp store summer.

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/5/2020 at 10:03 PM, Bäke said:

Angående kruttvekt, ville jeg hatt en balansevekt som primærvekt. (Mulig jeg er gammeldags. ) Tyngdekraften kan du stole helt på

Har ei gammel vippevekt så ender vel opp med å evt kontrollere at elektronikken er enig med tyngdekraften på de 5 første og så lade de resterende med bare elektronikken- vi får se :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en Lee Deluxe Perfect kruttmål. Ikke brukt den mye så kan jo være den gir jevnere resultater etter litt mer bruk...

 

Testet i dag med 50 stk ladninger Vit N140. Den varierte fra 46.1gr - 46.5gr

4  stk 46.1gr

11 stk 46.2gr

9  stk 46.3gr

15 stk 46.4gr

11 stk 46.5gr

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker det unøyaktige kruttmålet som fulgte med RCBS settet mitt og deretter "kruttdrypper" + balansevekt.
Vet at mange forfekter å veie hver enkelt ladning, men det er slik jeg liker å gjøre det.
Det er litt fasinerende at ett enkelt kruttkorn viser igjen på balansevekta.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jsven said:

Jeg bruker det unøyaktige kruttmålet som fulgte med RCBS settet mitt og deretter "kruttdrypper" + balansevekt.
Vet at mange forfekter å veie hver enkelt ladning, men det er slik jeg liker å gjøre det.
Det er litt fasinerende at ett enkelt kruttkorn viser igjen på balansevekta.

Jeg bruker RCBS kruttmålet mye - og det enda mindre nøyaktige Dillon-målet enda mer. Dryppe det til på vekta gjør jeg aldri.

Dillon-målets ±0.3-0.5gr er nøyaktig nok til all slags skyting. Det er først i BR-grenene, og ved presisjonsskyting på f.eks. 1000m at en kan se forskjell i presisjon på ladninger derfra, og ladninger som er nøyaktig veid.
Korrekt brukt, så gir RCBS-målet ±0.1-0.3 avhengig av krutt, og det rekker til ca alt. Man må ha ei grei vekt til å kontrollere med, og av og til er det litt meditasjon i å veie ladninger til patroner som skal brukes til noe spesielt, f.eks. å demonstrere at man faktisk kan treffe ei spylerkanne hver gang på 1000m - eller for de som faktisk jakter på slike hold - eller konkurrerer der - noe som i realiteten knapt forekommer i Norge, utover en øvelse på 17. hvert PRS-stevne.

 

Uansett, RCBS-kruttmålet er faktisk nokså nøyaktig.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...