Jump to content

Kvalitetssikter til fjærgevær


Morton

Recommended Posts

Hvis en googler "best scope for air rifles" så får man opp flust med såkalte reviews. Det jeg reagerer på er at de fleste av disse koster fra 60-150$. Journalistene regner nok med at folk vil betale minst mulig, men ingen skal fortelle meg at dette er førsteklasses sikter til den prisen. Vi snakker om merker som Bushnell, Tasco, Hammers, BSA,  UTG osv. Sikter til  under 2500 kan sikkert være brukbare til et formål, men høy kvalitet er det IKKE. Dessuten vil mange av disse knele etter noen tusen, eller bare noen hundre, skudd pga rekylen i et kraftig fjærgevær.  Jeg har allerede et Leupold scope, og det er fremdeles like nøyaktig, men kunne vært ålreit og prøve et annet merke på neste rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/26/2020 at 6:22 PM, Morton said:

Vi snakker om merker som Bushnell, Tasco, Hammers, BSA,  UTG osv. Sikter til  under 2500 kan sikkert være brukbare til et formål, men høy kvalitet er det IKKE. Dessuten vil mange av disse knele etter noen tusen, eller bare noen hundre, skudd pga rekylen i et kraftig fjærgevær.

 

Njaa... Hvor høye krav setter du til kikkert på e luffe? 

Har en Bushnell 3-9x33 laget nettopp for luftgevær. Den har stått på samme børsa i snart 15 år, og nærmer seg nok 30-40.000 skudd. Kostet etter vagt minne ca. 6-700 kroner. 

Har også vraket et par kikkerter etter noen hundre skudd pga. at de ristes i filler innvendig pga. "omvendt" rekyl. 

Se etter kikerter laget for fjærluftgevær. Mindre etter premium merker ;)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, vannebo said:

Hvordan liker du denne så langt?

Helt super, på 50meter er det ingen problem og se kulehullene eller sikte på kulehullet fra forige skudd

 

 

Quote

Er det zerostop på tårnet nå?

Du mener om jeg kan nullstille tårnet?  Er usikker, kan sjekke til helgen.

Jeg har versjonen før den som er på bildet så har ikke dette vinduet på tårnet

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er på jakt etter de beste kikkertene til luftvåpen så se hva FT-folket bruker, noen eksempler er:

 

March-X High Master 10-60x56

March-X 8-80x56

Schmidt & Bender 12.5-50x56 Field Target II

Delta Optical Stryker HD 5-50x56

Nikko Stirling Diamond 10-50x60

Sightron SIIISS 10-50x60 Field Target

Falcon X50 10-50x60

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...