Jump to content

Storviltjakt Statskog på Inatur


tussehaugen

Recommended Posts

I noen av terrengene var allerede kvoten fylt. Dette er jakt på eventuelle dyr som er igjen etter at hovedjakten er over, som regel kalv. Altså de jaktlag som leide terrenget fra jaktstart og frem til nå. Ikke uvanlig at de som har leid fra jaktstart, og ønsker å fullføre jakten, sitter klar når klokken er slagen, som å få med seg siste rest av kvoten.

Edited by znopi
missprint
Link to comment
Share on other sites

Nja, mulig teori @znopi og @fredriko men stusser litt.

 

For meg ser det ut til at det ikkje er lagt ut for salg eller trekt tilbake.
Ingen her som har fått kjøpt altså?

Kvoter var det igjen, men eit drøyt system om ein person kan kuppe 30+dager med jakt i eit jafs. Vil også koste 7500.- så må skutte dyr betales i tilleg. Også tillegskorta er utsolgt sjølv om antall tilgjengelig er oppført som ubegrenset. Det er vel snaut mulig...?


Einaste ledige eg kan finne hos statskog er eit freda terreng som er langt frå bilveg, forbudt med løshund, utan overnattingsmulighet og ein må bære ut kjøttet. Så ja tilbud finnes, på eit vis...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Spurte jaktlederen som har jakt i slike terreng, om det har forekommet at noen "utenfra" har klart å kapre seg ett kort før han, og jada det skjedde visstnok i fjor. Så Statskog gir til førstemann til mølla. Og det er jo bra. Selv om jaktlederen ble veldig "ergerlig" 😄

Selv har jeg vært involvert som hundefører for dem etter at mesteparten av egen elgjakt er ferdig. Da har jeg fått instruks om hvor og når jeg MÅ kjøpe tilleggskort. Og at jeg får beskjed så snart jaktleder har sikret seg kortet.

Og det er alltid kalv, selv om det kan være for eksempel okse igjen på kvote.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jakter "sørpå", her skal det gjøres om til kalv uansett sa jaktleder. Bare se på tilbudet fra Statskog det.

I denne sammenheng har jeg kun deltatt som hundefører, når jeg har vært ferdig med egen jakt hjemme. Så jeg forholder meg kun til den info vi får ved jaktstart. Sikkert mange varianter.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kun legges ut et kort av gangen.  Når det er solgt så er terrenget fredet til datoen kortet gjelder er gått. Altså. Hvis terrenget legges ut si fredag 10.11 og du kjøper kortet med jaktdato 18.11 så blir terrenget låst t for nye kort til 20.11 når da denne jegeren skal være ferdig.  Så dette dagskort systemet som er pr dags dato fungere litt dårlig. Det burde vært holdt ut et eller 2 dyr fra hovedjakta som selges på langhelg kort med startdato første helg i november og fremmover så lenge dyr ikke blir skutt. Kortsalg burde starte i slutten av september så folk kan planlegge jakt da det ikke alltid er lett å reise på elgjakt med et par dagers varsel.

Link to comment
Share on other sites

Da er som sagt ikke interessen stor nok.

I høst hadde jeg 60 mil hver vei for å komme på rensjakt. Jeg sørget så klart for at fra 20. august og fire uker fremover kunne jeg stikke når som helst.

At de aller fleste i arbeidslivet ikke har sørget for en sånn avtale, eventuellt byttet jobb for å få en sånn avtale, tyder på at de har andre prioriteringer- og det forstår jeg egentlig godt for det kan være bra både for lønnskonto og familieliv.

Jeg reiser verden rundt på konserter (ikke i år da...) og har mange venner i det miljøet som har samme avtaler. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

La breisida til i dag, elgjakt for helga skulle sikres👍👍
Rigga meg klar på Inatur, hadde  funnet elgterreng i Drangedal der det var både kalv og ungdyr igjen på kvota, perfekt for løshund kunne dei også melde. 
Satt klar i startgropa med ei klokke som er sync  med verdensureturet i Berlin🤣 Refresha nettsida i rett øyeblikk når salget åpna klokka 09:00. Datoer var ledige og jubelen stod, ticka dei av og trykka kjøp.  Brukte sikkert 1 sekund på denne øvelsen😂 

Meeen så kom nedturen.... Desverre,valgte datoer er solgt kunne dei melde...?

Til den som klarte denne øvelsen kjappare så er det ein beundringsverdig innsats og vel fortjent, eg vil ønske dei skitt jakt til helga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...