Jump to content

Enkelt og billig bæresystem for børse, passer "alle" våpen og sekker.


Greppe

Recommended Posts

Har testet en del sekker og bæresystem for våpen de siste årene. Har brukt Vorn Hjort, Norrøna Reconpack (hengte børse på ramma), Stone Glacier, med våpen holder.

 

 

Har endt opp med en løsning som kan brukes på alle sekker og som er nesten gratis. Etter min mening har det mage fordeler fremfor andre system:

- Det passer på den sekken du liker best (jeg har systemet på tre sekker).

- Det kan tilpasses de fleste normale rifler, hagler og kombier.

- Det er billig og enkelt og samtidig så robust man vil lage det.

- Pippa peker skrått fremover så man unngår at den hekter i greiner, etc.

- Det er veldig enkelt å sette børsa tilbake i bærestilling uten å ta av sekk.

- Det er raskere å få fram våpenet enn med andre systemer (som jeg har testet).

Skal man gå langt i fjellet og ikke vil ha børsa klar er det bare å stroppe den vertikalt. Løkka nederst kan fremdeles benyttes om man ikke vil at det skal stikke langt opp. 

Dette er egentlig en combo og forenkling av SG og Kifaru sine system. Utløserspenna er kjøpt hos Kifaru, men nå tar de latterlige 60$ i porto, stroppen koster 5$.

 

Selve s

penna heter Fixlock 327 og kan kjøpes andre steder (andre spenner som åpnes med ett lett rykk kan sikkert også brukes).

Stroppen som holder rifla er ei skolisse og en bit paracord. Årsaken til to sorter / farger på tau er å unngå forvirring i starten (mange løkker).
Filmsnutt følger.

 

Bære.jpg

IMG-1305.jpg

IMG-1306.jpg

IMG-1313.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Må legge filmen på youtube eller en annen videodelingstjeneste. 

Mulig du kan lage delbar link fra icloud eller lignende.

 

Har forsåvidt laget noe lignende selv tidligere, men brukte da nylonstropper til å lage holderen, og så festet den to steder på sekken for å hindre at den vrir seg. 

Ligner jo veldig på Kifaru sin løsning.

Link to comment
Share on other sites

Så ut som en fiks løsning, har selv Kifaru sin og synes den funker bra. 

 

Siden hele våpenvekten henger i skulderreima, vil ikke sekken sitte skjevt på ryggen?

 

Tror du har misset noe på frakta fra Kifaru, jeg får frakt til $13.78USD.

 

 

image.png.d84aff9fee982a7e5f0d270b8cfa5de5.png

 

 

 

 

 

Edited by beel
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, beel said:

Siden hele våpenvekten henger i skulderreima, vil ikke sekken sitte skjevt på ryggen?

 

Jeg løste dette på rammesekken tidligere med å ha noe tilsvarende tungt i lommen på andre siden for å jevne ut vekten.

Typisk bruker man camelbak etc, men det er lite hensiktsmessig da den endrer vekt i løpet av dagen. Telt for eksempel brukte jeg da det var lett å stroppe på utsiden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, msteiro said:

Vurderte SG sin reim fra gramjegeren, ikke direkte billig, men virker gjennomført og enkel å tilpasse.

Ja, men denne er ikke like anvennelig som kifaru sin. Underdelen er fin, men reima som spnner fast har en tendens til å henge seg opp. Den er også beregnet på å bære med pipa rett opp og bakpå ryggen. Man får tak i børsa, men det er ikke mulig å få på plass igjen uten å ta av sekken.
Med Kifaru kan man også enkelt bære i vertikal posisjon, men da må man modifisere litt. På Stone Glacier sekken har jeg begge stroppene og SG sin slynge nede, dette funker veldig bra.

 

1 hour ago, beel said:

Siden hele våpenvekten henger i skulderreima, vil ikke sekken sitte skjevt på ryggen?

Dette har jeg ikke hatt problemer med, selv ikke på den lette ludviksekken som jeg har tatt meisen ut av. Denne sekken brukes dog bra med lett drilling og lett hagle.

1 hour ago, beel said:

Tror du har misset noe på frakta fra Kifaru, jeg får frakt til $13.78USD.

Da er dette en nobrainer. Vi var to som forsøkte å bestille for en tid tilbake og da var ikke dette en option.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...