Jump to content

375 h&h. Reduserte/sub ladninger


paapeder375

Recommended Posts

4 hours ago, paapeder375 said:

Har du noen tips til en trygg startladning eller hvor man kan finne noe?

 

Trailboss og Tinstar er såpass like at du kan bruke samme startladninger. Jeg kom fram til 27-28grains som passende dose i 404.

 

Metoden for å finne startladning;

 

Quote

Essentially, you take your potential cartridge and figure out how deeply your bullet will be seated. Next you fill the case with powder up to the approximate level to where it will touch the base of your bullet. Now you dump the powder from the case into a pan and weight it. That's your maximum load. Take that number and figure out what 70 percent of it is. That is your starting load.

https://www.shootingillustrated.com/articles/2019/10/2/hodgdon-trail-boss-is-it-useful-for-modern-sporting-rifles/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En 70% regel høres enkel ut :-)

 

Noen som har sjekket mot Quickload og sine egne empiriske data?

(Jeg har data for lette blykuler i 7.62x39 jeg vil sjekke)

 

edit: Jeg tenker da på N32C Tinstar krutt

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjøt litt subsonic ladninger tidligere med .375H&H. En gammel Sako.

Brukte da N310 krutt. 

Prøvde da med Sierra Pro Hunter 200gr kuler, og Sierra Game King 250gr. 

Man bør ikke gå for lavt i startladning. Da sitter kulene i løpet. Jeg visste svært lite selv når jeg startet, og startet lavt. Litt for lavt, viste det seg. Men .375'en var ikke den enkleste å få til subsonic ladning til. Regner med det er for stort volum i hylsa. Men snille treningsladninger blir det garantert. Fikk ikke høye trykk med noen av disse ladningene.

Startet med engangsskutte Federal hylser som ble halspresset. Det blir ikke høye trykk i disse ladningene, så engangsskutte hylser vil hjelpe for tetting bakover. Rem 9 1/2 LR hetter.

 

Startet med Pro Hunter 200gr kule, og fikk følgende resultater:

N310, 8,5gr. Snitthastighet 130m/s. Totalt ustabil. Hastighet 270, 517, 493f/s. Noen på tvers i skiva, og en kule satt igjen i løpet. Upusset løp.

N310, 9,5gr. Snitthastighet 202m/s. Ugjevn hastighet. 607, 676, 702f/s. ingen på tvers i skiva. Upusset løp.

N310, 10gr. Snitthastighet 237m/s. Her begynte det å bli stabilt, hastighet 784, 777, 772f/s. Upusset løp.

N310 10,5gr. Snitthastighet 327m/s. Nypusset løp. Hastighet 1172, 1067, 981f/s. Så her har nok olje i løpet påvirket hastigheten (mye). 

N310 11gr. Snitthastighet 290m/s. Hastighet 932, 821, 795f/s. Nypusset løp.

N310 11,5gr. Snitthastighet 312m/s. Hastighet 1038, 1018, 1012f/s. Presis.

N310 12gr. Snitthastighet 319m/s. Hastighet 1036, 1051, 1048f/s. Presis.

Stoppet der, da jeg hadde ønsket hastighet, og god presisjon på de korte holdene som disse patronene ble brukt på.  

 

Prøvde også forskjellige ladninger med Game King 250 grain kula, men der fikk jeg ikke gode resultater med noen ladninger. Tror disse kulene er for lange og tunge. 

Måtte bruke mer krutt her. Noenlunde stabilt ved 14 grain N310. Ga da et snitt på ca 330m/s. Testet opp til 15,5gr. Fortsatt ikke (for) høyt trykk. 

 

Så hvis noen ønsker å utforske dette (stort sett hvite) kartet, vil jeg anbefale å starte med 200gr kuler, og startladning på ca 12gr N310, og gå litt opp/ned til man finner ønsket hastighet/presisjon. Ønskes mer fart, finnes det mange andre bedre tilpassede kruttsorter. Men det er mulig å lade underlydshastighets patroner også til .375H&H, med brukbar/god presisjon. Det var dét jeg ville utforske med eksperimentet jeg gjorde. 

 

Vær VELDIG nøye med å sjekke løp, om man ikke ser kuletreffet i skiva. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Doffen said:

Regner med det er for stort volum i hylsa.

Ikke hvis du bruker et krutt som er lagd til formålet. Trail Boss som hodgon lager er tiltenkt store hysevolum og lav fart. I min 9,3 har jeg mer enn 60% fyllningsgrad i sub-ladning med dette kruttet. 

 

Trail Boss er riktignok ikke et nordisk krutt, men er å få kjøpt her til lands også. 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Det er ganske volumstort, så fyller hylsa godt. Egner seg også meget godt til reduserte ladninger for trening med rekylsterke kalibre.

Pga det store volumet på kruttet, så får du jevn tenning og trykkoppbygging i subladninger. Jeg har klisterlapppresisjon på 50 mtr/5skudd og 35-40 mm samling på 100. Subsonic.  Har fungert bra i andre kalibre også.

 

Vil tro dette kruttet egner seg meget godt i ei 375 hylse for sub. Unngå boattailkuler, de gir sjelden god presisjon i sub, om du ikke har ei skikkelig krapp riflestigning da.

Link to comment
Share on other sites

https://hodgdon.com/wp-content/uploads/2018/12/trail-boss-reduced-loads-2018.pdf?_ga=2.21495163.1566306273.1608730340-1896420770.1608730340

 

Følg den oppskrifta de beskriver her. Reduser fra 70% og nedover til du når sub.  Rundt 70% så har du en fin redusert ladning for treningsskyting (men ikke sub) 

 

1) Find where the base of the bullet to be loaded is located in the case and make a mark on the outside of the case at this location. Then fill the case to that mark with Trail Boss, pour into the scale pan and weigh. This is your maximum load. Pressures will be below the maximum allowed for this cartridge and perfectly safe to use!

 

2) Take 70% of this powder charge weight (multiply the maximum load from step 1 by .7), and that is your starting load.

 

3) Start with this beginning load and work up to your maximum charge, all the while searching for the most accurate reduced load. Once found, the fun begins!

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke .375'en mye lenger, men dette tror jeg må prøves når det skal inn-handles nytt krutt. Gøy å prøve noe nytt. Den rifla som blir brukt til større klauvvilt for tiden er en 35 Whelen. Må nok testes i den og. Valgte nettopp 35 Whelen på grunn av tilgangen til revolverkuler i dette kaliberet. Denne gir også fornuftige/gode samlinger med 180 grains kuler med N310. Men treffpunktsendringen har gjort at det har blitt mest bruk av standard-ladningen i denne rifla. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk mitt .35 Whelen- løp for ett år siden, og jeg har fått veldig sansen for patronen. 

Jeg lader den over et bredt spekter, fra sub til full fres; 150-310grs. Men bare hjemmestøpte kuler. 

 

En artig ting, er jo at man kan få kjøpt rimelige (revolver) kuler som er beregnet på ekspansjon i lave hastigheter. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...