Jump to content

Pressing av hylser til mitt kammer!


Begnadøl

Recommended Posts

Hallo!


Er ganske ny på hjemmelade fronten og er litt nyskjerrig på dette med pressing av hylser til eget kammer. 

Leser at man burde prøve hylsen i kammeret litt og litt om gangen når man presser, helt til den passer mitt kammer.

Har en sauer 202 med et løp i 6.5x55 og 9.3x62, og etter å ha skutt en ask med treningsskudd fra norma, så kan jeg ta hylsen og legge den i kammeret og lukke bolten uten problemer før enn jeg har presset noe. Dette i begge kalibre. 

 

Det jeg var litt nyskjerrig på er hvor mye dere presser ? Har bare dier til å helpresse, men har vurdert halspressing i 6.5x55 til treningsskudd. 

Burde jeg la være å presse for mye og heller la det være igjen litt nederst på halsen slik at jeg ikke berører skulderen på hylsa ?  

 

Link to comment
Share on other sites

Du vil normalt ikke ha problemer med å kamre ei brukt hylse i samme kammer som du har avfyrt skuddet fra. Er ikke ofte jeg helpresser men hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt forsiktig og gradvis justert dia slik at du etterhvert nesten presser hele halsen slik du beskriver. Mange vil vel si at en sjal justere dia slik at en setter skulderen litt tilbake men jeg ser ikke poenget med dette.

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Begnadøl said:

Har en sauer 202 med et løp i 6.5x55 og 9.3x62, og etter å ha skutt en ask med treningsskudd fra norma, så kan jeg ta hylsen og legge den i kammeret og lukke bolten uten problemer før enn jeg har presset noe. Dette i begge kalibre. 

Helt normalt

 

24 minutes ago, Begnadøl said:

Det jeg var litt nyskjerrig på er hvor mye dere presser ?

Nok til at hylsa går i kammer og at det ikke er motstand når bolten lukkes. I mine rifler vil det si helpressedia i kontakt med hylseholder, sånn omtrent. (1/4 omdreidning opp fra fullkontakt)

Du må bare prøve deg fram med din die/rifle.

26 minutes ago, Begnadøl said:

Burde jeg la være å presse for mye og heller la det være igjen litt nederst på halsen slik at jeg ikke berører skulderen på hylsa ?  

 

Ved necsizing er det lurt å ha minimum kaliberhold i halsen. I 6,5x55 vil dette si 6,7-ish mm. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått gradene fra delvis pressing med fullsizer, pressing med neck-sizer, Lee Collett-die, neck-sizere med løs bøssing og fullsizere med løs bøssing. Anbefaler det siste. Og "kysse" skuldra lett for hver eneste omlading. Aller helst måle med egnet verktøy. Å føle seg fram med motstand på hevarmen o.l. er veldig upresist. Men det er bedre å presse litt for lite enn litt for mye. For mye pressing kan føre til hylseseparasjon, og det vil du virkelig ikke oppleve. Mindre enn riktig pressing (med skulderkyss) gir trang kamring. I hvert fall etter noen omladinger. Om tilgangen på hylser er god, så kan man jo bare bytte dem ut når de går trangt. Ellers er det bedre å presse passe hver gang enn å ta et skippertak en gang iblant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...