Jump to content

Ammunisjon til elgjakt?


MarkusRN

Recommended Posts

Hei!

Har nå vært på elgjakt i 5 dager. Har fått skutt min første elg og er storfornøyd med det! Jeg brukte da min 338 WM som ga et fall ganske fort i lungene. Eneste jeg la merke til var det at federal fusion Jeg bruker lagde et ganske stort inngang og utgangshull. Skadet en del av kjøttet på ene skulderen. Har dere noen tips til ammunisjon som ikke lager så mye skade? De på laget sa at de ikke brukte det lengre akk pga det her. Noen sier fusion er bra og billig andre sier det bare splinter og ødelegger kjøtt

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Det må ødelegges litt kjøtt for å få elgen til å dø. Den værste er når man skadeskyter og først finner den igjen en dag eller to seinere, og må kaste hele dyret. Om du traff skikkelig, og ikke var borti vom, er det ingen ting å bry seg om.

 

Jeg husker Jørun Liens artikkel, "skyt eit skot tel" noe jeg er helt enig i. Om man ikke ser treffet i dyret, og har en mulighet til å sette et godt skudd til, så bare gjør det, ikke tenk på kjøttødeleggelser. Før eller senere må du være med på et ettersøk, ditt eller andres, og om det drar ut i tid, er det såpass kjipt, at man innser at litt blodsøl er noe som man må finne seg i.

 

Hvor mye kjøttødeleggelser er også avhengig av hvor man treffer. om du traff et grovt bein i bogen på vei inn, blir det en del søl. 

 

Det som gir minst ødeleggelse er tunge kuler i lav fart.

Edited by amatør
Glemte å gratulere.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Gratulerer så mye med din første elg!!!

 

 

Enig med Amatør. Jeg kutter heller bort litt ekstra en og få lange fluktstrekk/ettersøk. Har brukt fusion på en god del elg. min erfaring er korte fluktstrekk. Å helt ok slakt. Men om du treffer lavt i bog. Der det er mye bein og knoker. Da vil du få blodtrøsk og bein/kule splintring med det meste du skyter med.. skjøt en okse i 2019 med en 168grain ttsx i 300winmag. Ca 140meter hold. Kom litt lavt i bog. Kula splintret. Og ene vingen lå inni bogen. Ble også mye blodslått.. så jeg prøver og treffe litt høyere oppe i bogfjøla. 

Edited by t-trim
Unødig info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...