Jump to content

Tips til kikkertsikte med tårn og fornuftig retikkel


morpho79

Recommended Posts

Jada. Nerdingen på kikkertsikter vil ingen ende ta, og til tross for at jeg selger noen av de, klarer jeg ikke bli kvitt forvirringen.

 

Behov: rypehode ut til 150 meter, kråke ut til 300. Jeg trenger ikke skyte lengre enn det. Vil ha repeterbare, tydelige klikk på åpne tårn som ikke er for store, parallaksejustering,12x på topp som minimum, og gode glass. Har en kahles CSX I dag, hadde den hatt ballistiske tårn hadde jeg nesten vært fornøyd, men jeg kunne også tenke meg et fornuftig retikkel, kanskje et fordummet MSR eller noe annet som er åpent i øvre halvdel og noe MIL til sidene. Klikke for høyde og holde for vind, ser jeg for meg, men her er jeg ikke spesielt godt bevandret. Bør vel være FFP dette, mil/mil helst, og ikke noe juletre. Liten dott eller kryss i midten. Tror ikke jeg trenger lys. 50mm objektiv er nok. Motlysegenskaper er viktig, CA mindre viktig, kontrast, skarphet og kanstskarphet bør ikke være verre enn kahlesen. Zerostop må jeg ha, jeg er lei av å gå meg vill! Pris spiller ingen rolle siden jeg ikke har råd til et tasco akkurat nå, men det er jo lurt å planlegge litt 😄

 

Glasset skal på en Vixen i 6x45 som for tiden står i en kkc-stokk, så jeg er ikke hysterisk opptatt av vekt eller et pent ytre.

 

Hva anbefales? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg debatterte lenge med meg selv og andre forrige gang jeg kjøpte optikk om hvorvidt jeg trengte lys eller ikke. Endte opp med lys, men nødvendig har det slett ikke vært. Det har riktignok blitt mindre revejakt enn planlagt, men selv da føler jeg vel egentlig ikke at jeg er avhengig av røddotten.

 

Jeg oppretter herved et March-sparegris 😄

Link to comment
Share on other sites

On 10/7/2020 at 6:21 PM, morpho79 said:

Jeg debatterte lenge med meg selv og andre forrige gang jeg kjøpte optikk om hvorvidt jeg trengte lys eller ikke. Endte opp med lys, men nødvendig har det slett ikke vært. Det har riktignok blitt mindre revejakt enn planlagt, men selv da føler jeg vel egentlig ikke at jeg er avhengig av røddotten.

 

Jeg oppretter herved et March-sparegris 😄

Jeg jaktet i måneskinn i mange år uten lys, og har vel ikke sett det som et problem. Siden kikkerten hadde medforstørrende retikkel, som nesten alle mine kikkertsikter har. Jeg kjøpte ikke kikkert med lys før retikkelet ble ikke medforstørrende. Jeg satte kikkerten med ca 8 ganger forstørrelse, ser du ikke dyret betyr rødpunktet ikke noe. Ser du dyret, ser du også en medforstørrende retikkel. Problemet er at dersom du ikke har en medforstørrende retikkel, har retikkelet en tendens til å forsvinne i mørket dersom er mørk bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2020 at 7:27 PM, morpho79 said:

Vil ha repeterbare, tydelige klikk på åpne tårn som ikke er for store, parallaksejustering,12x på topp som minimum, og gode glass. ..... men jeg kunne også tenke meg et fornuftig retikkel, kanskje et fordummet MSR eller noe annet som er åpent i øvre halvdel og noe MIL til sidene. Klikke for høyde og holde for vind, ser jeg for meg, men her er jeg ikke spesielt godt bevandret. Bør vel være FFP dette, mil/mil helst, og ikke noe juletre. Liten dott eller kryss i midten. Tror ikke jeg trenger lys. 50mm objektiv er nok. Motlysegenskaper er viktig, CA mindre viktig, kontrast, skarphet og kanstskarphet bør ikke være verre enn kahlesen. Zerostop må jeg ha, jeg er lei av å gå meg vill!

 

 

Hva anbefales? 

Kanskje en Kahles K312/312i kan havne innafor her, med mil2-/mil7-retikkel? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

K312i er på listen, ja. Den har egentlig vært på listen lengst av alle,  men så presterte de å lage k318i. Da måtte jo den også på listen. Og sånn baller det på seg 😀

 

Jeg prøvde faktisk å få tak i en med msr-retikkel for en liten stund siden men det var vanskelig. Mil7 er mulig. Den blir litt rimeligere enn March, om ikke annet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...