Jump to content

Skotørker til jakt/tursko - vil det skade læret/skinnet?


magnum_mauser

Recommended Posts

Vi har fått skotørker i hus, småtroll krever ymse investeringer 😂

 

Skikkelig klamme alfa bever bruker jo gjerne 2 døgn på å bli skikkelig tørre innvendig. Eg lurer derfor på om det er innafor å bruke skotørker på jakt/fjellsko med skinn/lær? Eg hugsar at når eg kjøpte nye jaktstøvlar for mange år sidan, sa selger at eg måtte være veldig forsiktig med varme, ein skulle for eksempel aldri la sko med lær stå på golv med varmekabler.

Link to comment
Share on other sites

Fjellsko som ikke tåler å bli tørket fra en dag til neste er ikke verdt å ta vare på. Man må nesten kunne tørke skoene sine, det er vel det minste man kan forlange. Når et er sakt, så er vel skotørker som tørker skoene innenfra å ut bedre enn varme utenfra å inn. Sterk varme utenfra vil nok tørke ut skinnet betydelig mer enn en skotørker gjør. Jeg prøver å smøre skoene mine med fett før jeg tørker dem. Innbiller meg at det beskytter skinnet litt, og fettet får bedre effekt innover i skinnet. 

 

Når det kommer til skoene du spør om, så er jo dette alfa sko. De vet man vel strengt tatt aldri med. Kvaliteten på alfa sine sko er så begredelig for tiden at ingen ting overrasker meg lengre. Å om noen skulle gå i stykker, så ikke forvent noe fra Alfa.... Blir du våt? Kanskje på tide å velge et merke som tar kvalitet og kunden på alvor. 

Link to comment
Share on other sites

Kan skotørkeren blåse luft, uten å varme opp? I så fall, vil det hjelpe en god del, helt uten risiko. Blåser den glovarmt ville jeg vært betenkt, men hvis den bare blåser litt lunket, så er det neppe noen fare. Når det gjelder problemet med å tørke med sterk varme, så er nok ikke det et Alfa-spesifikt problem. Skinn er skinn, og de fleste produsenter av skinnstøvler advarer mot å tørke med for sterk varme. Jeg har sett advart mot dette på flere av tur-/jaktstøvlene jeg har hatt, og jeg har aldri eid et par Alfa.

 

Edit: Jeg forutsetter at vi snakker om skotørker som blåser her, ikke slike gammeldagse, som bare varmer opp?

Edited by Jeffery
Edit....
Link to comment
Share on other sites

@Andreasv Da misforsto jeg. Når det gjelder den generelle holdbarheten til Alfa, så avstår jeg fra å mene noe, da jeg, som sagt, aldri har hatt Alfa. Jeg har dog tørket støvler fra, blant annet Crispi, Varg og Lundhags med sterkere varme enn jeg oppfatter som anbefalt, uten at det har bydd på synlige problemer, men jeg har ødelagt andre ting av lær med for mye varme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...