Jump to content

Kappe og lyddempe Browning BAR 308


ranger-green

Recommended Posts

Hei, ser (deler av) dette sprøsmålet er spurt tidligere uten at det kom noe særlig til svar.

 

Har en Browning BAR Shorttrac i 308 som jeg ønsker å gjøre så lett og kort som mulig og samtidig lyddempe denne.

Lurte i første omgang på om noen her inne har prøvd å kappe en slik BAR til mellom 40 - 42 cm uten at det har blitt noe problem med gass og mekanismen.

 

Lurte også på om det er noen som har brukt en BAR med demper, uten at det er blitt kluss med det?

Tenker å benytte en av A-TEC sine flow dempere.

 

takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 months later...
On 8/22/2021 at 8:50 PM, Skaubjønn said:

Er det noen som har testet både comp og demper på BAR? Jeg vurderer A-loc systemet, og em mini comp til Polen. Men om jeg kan ha demper også gjør det børsa mer brukenes til jakt her hjemme. Men hsr noen testet, og sett om det er likt trykk i demper og comp?

Comp gir ikke noe økt trykk i systemet, det blir som å skyte uten demper. Trykket faller til 0 i det kulen forlater munningen, demper blir som å skru på et lengere løp.

Link to comment
Share on other sites

Nei.
Når kulen har passert munningen er det ingen av kruttgassene som snur og går inn i løpet igjen, de går ut til siden/opp osv slik at jet effekten fra munningen blir redusert, trykket i pipen er 0 når kula slipper munningen, akkurat som når du ikke har noen comp.
Om Kompensatoren er svært lang, med micro-huller virker nok trykket i systemet litt lengere, men neppe mer en om du hadde 1 cm lengere løp

 

Link to comment
Share on other sites

Visst comp og brems er det samme, så ble og min altetende Bar i 30-06 helt umulig etter at den fikk montert en Vektor Mini brems. Merkbart mer fart i sluttstykket-tomhylsene fløy rett bakover, og forkiling av annenhver patron. Samme ammo før og etter. Etter at ventilen ble strammet inn virker den like bra som før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...