Jump to content

6,5 ammo til 'langholdsjakt'


Kriegh

Recommended Posts

Nei.

 

§ 11 Avlivningsmåte.

Ved avlivning av sel skal det utvises den største hensynsfullhet og anvendes humane avlivningsmetoder for å hindre unødige lidelser for dyrene.

 

For avliving av sel gjelder følgende:

 

1.Det er kun tillatt å anvende skytevåpen med riflet løp og ammunisjon med ekspanderende kule og anslagsverdi på minst 2.700 joule (275 kilogrammeter) for 9 grams kuler på 100 meters hold og 2.200 joule (225 kilogrammeter) for 10 grams kuler på 100 meters hold.

 

Link to comment
Share on other sites

Når folk spør om anbefaling av kule synes jeg de som svarer bør holde seg til lovverket og ikke anbefale kuler som er ulovlig å bruke :x

 

 

Ups. En liten glipp. En ripe i lakken, rett og slett. Visste ikke at selen krevde såpass. Innbilte meg at det var samme krav til anslagsenergi som for rådyr.

 

 

140 grn Nosler PT da. Norma lader den også.

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter ikke jeg 6,5

 

Men i min 308 og 30-06 flyr Hornady's 168 grains HPBT-kule veldig godt.

 

Fra 100 meter til 200 meter faller denne kun 8 cm i begge nevnte kalibre.

 

Som sammenligning kan nevnes at Oryx 180 grain faller ca 20 cm fra 100 til 200 meter.

 

Må kanskje nevnes at jeg lader Hornady'en selv, da til en utgangshastighet på 800 m/s (pluss/minus 5), da går den hull-i-hull med Oryx på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter ikke jeg 6,5

 

Men i min 308 og 30-06 flyr Hornady's 168 grains HPBT-kule veldig godt.

 

Fra 100 meter til 200 meter faller denne kun 8 cm i begge nevnte kalibre.

 

Som sammenligning kan nevnes at Oryx 180 grain faller ca 20 cm fra 100 til 200 meter.

 

Må kanskje nevnes at jeg lader Hornady'en selv, da til en utgangshastighet på 800 m/s (pluss/minus 5), da går den hull-i-hull med Oryx på 100 meter.

er du sikker på at hornady 168 grs kun faller 8 cm fra 100 til 200m, innskutt på 100m?

 

om den går 8 cm høyt på 100m om den er innskutt på 200m så er egentlig kulefallet 16 cm ;)

 

8 cm kulefall høres litt vel flatt ut.....

Link to comment
Share on other sites

 

8 cm kulefall høres litt vel flatt ut.....

 

Jepp, helt sikker, og jeg ble meget overasket selv også. Har jo hatt oryx som "godpatron" i noen år, og trodde den ville være bedre enn de jeg ladet selv.

 

Testet flere ganger, 5 serier på 100 meter og 5 serier på 200 meter, samme resultat hver gang. Fikk det ikke helt til å stemme med PCB heller, men sånn er det nå bare. Kan det ha noe å si at Hornady'en er MolyCoated?

 

Hornady'en går ut med ca 800 m/s mot Oryx'ens 750 m/s

Link to comment
Share on other sites

Dette med langholdsjakt på sel er vel kanskje litt relativt. Hodeskudd er det mest aktuelle og mest effektive, og ettersom blinken da tilsvarer en sirkel på 8-10cm så blir det vel fort "langhold" av det selv om skuddavstanden ikke er så "lang". Det viktigste er at du finner en kule med GOD presisjon, og som er lovlig å bruke. For de fleste så skulle jeg mene at selhodet blir veldig liten blink lenge før BC er det avgjørende for treff eller ikke. Sats på ei kule som går best mulig, og sett opp blink på de avstandene du mener du kan avgi sikkert skudd på. Da får du eksakt kunnskap om både kulebane og egne begrensninger. :wink: Vet det er mange som bruker V-max eller tilsvarende kuler på sel, og de gir jo spektakulær effekt. Men for å være helt ærlig så tror jeg ikke selen merker vesentlig forskjell om den blir skutt med hurtig eller sakte ekspanderende kule. Mine børser gir god presisjon med Nosler Accubond, og etter 4 rådyr, en hjort og en elgokse skutt med 7mm rem mag i høst så gir de et godt inntrykk i forhold til kjøttødeleggelse også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...