Jump to content

Fox Classic Hunter 9,3x62 220gr.


Jegern73

Recommended Posts

Hei og god søndag.

Jeg får tilgang til elgjakt og skal dermed sko S&L Victory med et 9,3 løp. 
Tenkte dermed litt på Fox ammo til elg/hjort. Tester forøvrig ut RWS Evi i 6,5x55. 
noen som har fall erfaring med disse to?

Aller helst om negative sider en bør legge på minnet.

 

Takker👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Takk Sølvrev🙂

Evo ser ut til å få fortsette ut sesongen. Presisjonen er iallfall upåklagelig i mitt våpen. Gjelder å få felling nå så en får sett effekt på dyret..
Mega har jeg jo sett går igjen ofte ja. Så kanskje gå for klassisk i år på 9,3🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 8/20/2020 at 5:21 PM, Jegern73 said:

Da ble det innkjøpt 250gr Barnes VOR-TX Euro. Samler godt i børsa og så ble jeg jammen miljøvennlig😎

Vel. Etter andre dag på banen så oppdager jeg at denne kula kanskje ikke helt er så presis likevel i mitt våpen. Testet samtidig med Geco som gikk stabilt. Sååå, da vurderer jeg nesten annen kobberkule. 
tips da? 
Sølvrev, noen spesiell grunn til du ikke anbefaler Fox hunter i 9,3?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Løfter denne tråden igjen. Det var salg på fox før jul og eg kjøpte 3 pakker 220 grns til 9.3x62 for å prøve.

220 grns er relativt lett, eg har brukt 286 grns i blykuler og 250 grns tsx tidligare, eg ser både for og bakdeler med ei sopass lett kule i 9.3.

 

Etter ein tur på skytebana so kan eg hvertfall fastslå at presisjonen er meget god! Men eg har høyrt litt ymse om desse kulene, frå dei som skryter uhemma til dei som vistnok har opplevd manglande ekspansjon, avknekte vinger osv. Men felles for dei som har gitt meg tilbakemeldinger er at dei enten selger desse kulene, eller so selger dei andre kuler 😉

 

Er her nokon som har skutt litt med desse kulene og gjerne 220 grns i 9.3 som kan dele erfaringer? 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

jeg har ikke rukket få mye erfaring. Men presisjonen er spot on! Meget gode samlinger i min børse også.

Skutt en okse på gode 300 og fikk gjennomskyting. Hold 80m og rent lungeskudd. Utras på 100-130m før fall.

Flott slakt.

Så med den lille erfaringen så kan jeg ikke annet enn anbefale den i 9,3👍🏻

Edited by Jegern73
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 9 months later...

Jeg har prøvd, men kun skutt en elg med den. Gjenomskyting så ingen kule å vise til. Trolig fragmentering da spiserøret fikk hull i seg, men tror at det er meningen med kula også, at den skal dele seg likt som Sonic kulene.

Veldig presis kule er det åkkesom, er den 9,3 kula jeg har prøvd som gir best samlinger på skiva.

Driver å tester noen andre blyfrie alternativer nå, men har fortsatt trua på at Fox er ei bra (nok) kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaring med presisjon. Er det hjemmeladet eller kjøpeammo du har? Har du kronografert? 

Jeg kronograferte kjøpeammo 220gr i dag. Pakken lover 820m/s men jeg fikk ett snitt på 780m/s. Hvilken fart må denne ha for å ekspandere tro🤔?

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (21 timer siden):

Jeg har samme erfaring med presisjon. Er det hjemmeladet eller kjøpeammo du har? Har du kronografert? 

Jeg kronograferte kjøpeammo 220gr i dag. Pakken lover 820m/s men jeg fikk ett snitt på 780m/s. Hvilken fart må denne ha for å ekspandere tro🤔?

Regner med spørsmålet var til meg.

Det er fabrikk ammo, fant ikke igjen notatene på det, men mener å huske at de ligger på rundt 770 m/s. Ca det samme som fabrikk TTSX  som jeg testet. Dette er i 50 cm Blaser pipe.

Har du sett denne?: http://hardhittingshootinglab.com/category/fox-bullets/ Riktignok 250 grain.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...