Jump to content

Test av gamle 22lr, hvordan presterer de?


Smith&Wesson

Recommended Posts

 

IMG_20200805_224847.jpg.078b23f003dbf57f9dc359d629408adc.jpg

 

Hei1605818668_IMG_20200805_2235522.jpg.21050a270382ae525929b6e4ab1c8864.jpg🙂

Jeg fikk tak i noen snåle ikke helt nye esker 22 lr som jeg syntes var litt festlige.

Den ene er grei,"Eley rifle club" vekket  gode barndomsminner og skyting med Anschutz 520 og 525 sammen med bestefar😊

De andre er relativt ukjente for meg,ett utall av produsenter har produsert ett utall av forskjellige utgaver av 22 lr patroner gjennom årene av forskjellig kvalitet..

Selvom de fleste får til å lage 40 gr blykule som fungerer greit til kortholdskyting og plinking har jeg vært borti noen av tvilsomt fabrikat og kvalitet (også fra de store velrenommerte produsentene)

Før når de fleste"salong rifler" var enkeltskudd rifler ofte uten magasin var var ikke kravene helt de samme som i dag for funksjon bare de smalt og de gikk noenlunde beint..

Selvfølgelig var det jo god presisjon i det meste som ble solgt her til lands,22 lr har jo alltid vært en populær "blink skyting patron" og er jo ofte veldig presis i gode våpen.

 

Den helt enkle "Eley rifle club"  fra "Imperial Metal Industries" (Kynoch) er vel ikke ukjent for noen av oss som skyter eller har skutt litt.

Designet på esken er enkelt og lite prangede som om de som kjøper den vet hva de skal ha.

 

 

"Match Vostok,High accuracy" made in the USSR er jo litt uvanlig og jeg har ikke prøvd de før,vet at det var en vanlig patron i østblokkland og har funnet referanser til den på nettet.

Men ammunisjonen er tilsynelatende helt vanlig 22 lr 40gr kule.

Det er ikke blekk/stålhylse som jeg fikk inntrykk av at den også finnes med.

 

 

 

 

"Remington Viper 22 Hyper Velocity"

var litt morsom.

Kula som ser ut som en miniatyr SWC er en 36 gr truncated cone solid bullets skilter med en utgangshastighet på 1410 fps og 1046 fps på 100 yards og energi på 159 fotpund ved munningen og 89 fotpund på 100 yds 🙄

Det hele er nok ganske optimistisk..

Ett bilde av en slange og med navnet "Viper" på en eske 22 lr blir litt kleint og jeg synes markedsføringen er litt festlig 😆

 

"Remington 22 Thunderbolt" er jo også ett underholdende navn for å markedsføre en tilsynelatende helt alminnelig 22lr med 40 gr blykule som all annen standard 22lr ammunisjon.

Den har også som "Viperen" trykket en uvanlig høy utgangshastighet på esken, Muzzle= 1255 god og på 100 yards = 1017 fps.

Jeg føler Amerikanske Remington har følt på ett større press med å markedsføring enn hva britiske Eley har siden jeg nesten tror Eley nesten har hatt monopol som produsent av 22 lr ammunisjon i Storbritannia (Eley er uansett av god kvalitet etter min erfaring)

Mens konkurransen blant ammunisjon produsentene i USA er nok større, derfor mer kreative med navn og i design på eskene og med de fantastiske utsagn om prestasjonen til patronene..

Uansett det blir morsomt å skyte noen skudd på en skive på 25 meters hold over kronografen med både rifle og pistol for å se hvilke patroner som presterer best.IMG_20200805_224847.jpg.078b23f003dbf57f9dc359d629408adc.jpg

Jeg tror Eley går av med seieren😉

Hva tenker dere?

 

 

 

 

IMG_20200805_223426~2.jpg

IMG_20200805_223440~2.jpg

IMG_20200805_223530~2.jpg

IMG_20200805_223709~2.jpg

IMG_20200805_223845~2.jpg

IMG_20200805_223937~2.jpg

IMG_20200805_224621~2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Holder en god knapp på Eleyen. Men 22-ammo er belagt med fett og mye av resultatet ditt avhenger av hvordan det har tålt aldringen.
Jeg har skutt Eley som var super før, men restene gikk rett og slett elendig 10 år etter. Den kan vel være litt svak for enkelte halvautoer også.

Thunderbolt og Viper kan gå eller la vær, de er sjelden fantastiske, men i noen rifler kan de gå bra. Ihvertfall på 25m
Vostoken skjøt jeg en del av på 80-tallet, og jeg gjetter den er verst her. Med en viss margin. Den var så dårlig at det var verdt pengene for å få noe å le av.

Viperen har forresten ikke 40gr kule, men 36, og den har (når den er ny iallefall) vesentlig høyere utgangshastighet. Thunderbolten har også det, men ikke i samme grad, den kan ligge mellom 350 og 370m/s. Viper bør du forvente 400 av. Eley Club har idag (for tre uker siden) 326, med 9 i standardavvik, i Saueren min.

En kuriositet kan det jo være at ca all «high end» (matchammoen) 22-ammo som markedsføres i USA, under f.eks. Remington, Federal og Winchester - er produsert i Europa, av RWS og Eley. Norma pakker også RWS ammo i sine esker.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt haugevis av Vostok i ungdommen. Presisjonen var nok så som så, men de var ansvarlig for adskillige hullete blikkbokser på hytta. Og prisen var jo meget konkurransedyktig, for å si det slik.

Randen samarbeidet ikke så godt med utdrageren på min Marlin, jeg hadde en liten skrutrekker på lur for å vippe ut de hylsene som glapp over utdrageren.

 

Eley er nok den antatt mest presise ammunisjonen her. Hvis presisjonen skulle vise seg skuffende, kunne du evt spare noen patroner og dyppe kulene i den rullesmøringen du bruker til støpekulene dine. Det kunne jo vært et artig lite eksperiment :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tilgjengelig presisjonsammunisjon i .22 LR kommer stort sett fra Eley, NAMMO (Lapua og SK) og RWS pluss litt Fiocchi. Det har blitt produsert begrensede mengder av andre for at nasjonale team skal ha matchammo.

Av de typene du har er Eley club den beste, men den er mye eldre enn både Viper og Thundebolt så en sammenligning er ikke helt på like vilkår. Vostok har jeg ikke brukt siden tidlig 70 tall, da var den med stålhylser og en stor andel av dem lagde nøkkelhull på 20 m hold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for forslag og meninger om hvilke som fungerer best😊

Moro å høre deres erfaringer med Vostok,den har jeg aldri skutt selv så vidt jeg vet,men aldri godt å vite om jeg har prøvd den som barn sammen med bestefaren min..

Men han pleide å kjøpe Eley etter hva jeg kan huske og etter hvilken patroner og esker han har hatt liggende.

Jeg tror vi alle holder en knapp på Eley ja og det er nok "the best of the batch".. noe annet ville forbløffet meg.

 

Her hjemme skjedde det plutselig veldig mye og jeg har ikke rukket å få testet ut slik som jeg skulle..

Men glemt er det ikke😉

De ligger klar og jeg ser frem til å ta med det som trengs for å prøve.

 

Det blir ihvertfall spennende å se hvor bra (eller dårlig) de presterer både fra pistol og rifle..

Men begge våpen er halvauto og jeg får gjøre som du foreslår Spindrift

med å smøre de med vidundermiddelet LLA+Boat wax litt hvis det skulle behøves..

De er ganske tørre og jeg får teste både tørre og smurte for å se forskjellen 😉

Skal bli moro å se.

 

Edited by Smith&Wesson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...