Jump to content

Chassi eller stokk?


spørsmål

Recommended Posts

Hei.

Har planer om å nå "fiffe" opp en god og gammel rifle. 

Rifla skal i første omlag få ett nytt løp, men hva mere er det å gjøre. Ser at de fleste som skyter presisjon skyting bruker chassi, er dette bare på grunn av mulighet til montasje av utstyr og vekt eller blir presisjonen også mye bedre i en slik "stokk" kontra en "bedda " synt/plastik stokk?

Det jeg egt lurer på her er rett og slett om det er "vits" å bruke penger på slike chassi? enn om man fint får samme presisjonen med en synt/plast :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags rifle er det snakk om?

Riflen i seg selv blir ikke mer presis, men til litt spesiell bruk som langhold og skyting fra barrikader etc så kan chassis ha noe fordel.

 

Synt stokk er heller ikke ensbetydende med dårlig/god heller, det er enorme forskjeller. EN Tikka T3X stokk er milevis bedre enn en Remington 700 SPS stokk for eksempel, men Remington 700 fås også med synt stokker som gruser ca alt annet fra fabrikk i kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

I praksis er det stort sett liten forskjell på eit bra skjefte og eit bra chassis. 

 

Men: Kva skal du bruke børsa til? Jakt? Rekreasjonsskyting på 100m? PRS? Litt av alt? Eller bare eit prosjekt fordi det er gøy? 

 

Eg har ein kort 700 i 308 som allbruksbørse. På den har eg no eit (relativt lett) laminatskjefte med alukjerne og justerbar kolbe, altså eit slags semi-chassis eller jaktchassis. Den har vore utstyrt med både fancy syntskjefte med alukjerne/beddeblokk og eit simpelt laminatskjefte tidlegare, utan at det har utgjort noko som helst på praktisk presisjon. 

Edited by Junell
Link to comment
Share on other sites

On 7/30/2020 at 11:05 PM, msteiro said:

Hva slags rifle er det snakk om?

Riflen i seg selv blir ikke mer presis, men til litt spesiell bruk som langhold og skyting fra barrikader etc så kan chassis ha noe fordel.

 

Synt stokk er heller ikke ensbetydende med dårlig/god heller, det er enorme forskjeller. EN Tikka T3X stokk er milevis bedre enn en Remington 700 SPS stokk for eksempel, men Remington 700 fås også med synt stokker som gruser ca alt annet fra fabrikk i kvalitet.

Snakk om ei Remington 700 :) fra 1994 mener jeg, så har tre skjefte, modell vet jeg ikke helt enda.

Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2020 at 12:26 PM, Junell said:

I praksis er det stort sett liten forskjell på eit bra skjefte og eit bra chassis. 

 

Men: Kva skal du bruke børsa til? Jakt? Rekreasjonsskyting på 100m? PRS? Litt av alt? Eller bare eit prosjekt fordi det er gøy? 

 

Eg har ein kort 700 i 308 som allbruksbørse. På den har eg no eit (relativt lett) laminatskjefte med alukjerne og justerbar kolbe, altså eit slags semi-chassis eller jaktchassis. Den har vore utstyrt med både fancy syntskjefte med alukjerne/beddeblokk og eit simpelt laminatskjefte tidlegare, utan at det har utgjort noko som helst på praktisk presisjon. 

Rifla skal nok brukes til "litt av alt":) . Noe stokk/ chassi å anbefale til en Remington 700? "kaliber 6,5"

Link to comment
Share on other sites

For lang kasse (6,5x55) ville jeg sett etter originalstokker fra HS Precision feks for lang kasse for eksempel og brukt orignalt underbeslag hvis du får tak i det. Da kan du bruke begge stokkene om hverandre hvis du ønsker det.

 

Ikke mange chassis for lang kasse uten kuk med magasin, og chassis ser rart ut med tynn pipe :) 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kuket til litt nå med endring av innlegg når jeg skulle lage nytt.

 

KKC eller GRS Bifrost feks er også gode alternativer hvis de passer deg.

 

Denne er faktisk ikke verst hvis du skal ha et syntetisk alternativ veldig billig.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=182153580

 

Evt med tommelhull, selv om noe dyr:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=183028764

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...