Jump to content

Tillatelse til trening


MrControl

Recommended Posts

Jeg bor ett godt stykke unna skytebanen vår.. må både igjennom 2 bommer( 50 kroner) og kjøre 30\45min for å komme dit!

 

noen her som har erfaringer med å spørre politiet om det er mulighet for å skyte andre plasser(forsvarlig plasser) kun for trening?

 

vet at mange skyter på egen grunn, men jeg eier jo ikke eiendommer som passer seg til dette!

 

eller er det bare for meg å gå bort til grunneiere ( som jeg vet jeg får tillatelse til å skyte hos, og skyte der)?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er det bare å skyte så lenge du har grunneiers tillatelse. Men det skader ikke å varsle politiet på forhånd i tilfelle de får telefoner fra bekymra naboer.

 

Ja, det kan være lurt å gi beskjed til politiet om skytingen. Tidligere i sommer da jeg drev med litt skytetrening hjemme, fikk jeg en telefon fra lensmannen. De lurte på om det var jeg som bedrev skyting i området. De hadde ikke noe å utsette på det, men annbefalte meg å gi beskjed til folk i området hva som skjedde. Da de hadde fått en telefon fra en bekymret person.

De sa også at i dagens sammfunn med terror i alle kanter, var folk mer redd for "skudd lyder", for en tid tilbake var ikke dette noe problem her.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk politivedtektene gjeldende for kommunen du bor i. Sier disse ikke noe spesifikt om saken, kan du skyte på egen (eller andres grunn hvis tillatelse), og forholdene ellers ivaretar et objektivt krav til sikkerhet.

 

Utover dette er det i hovedsak støy som er problemet. Dette forholdet reguleres gjennom lov om miljørettet helsevern. Kommunen/kommuneoverlegen som ofte behandler/forvalter dette regelverket. Dersom kommunen får klager av dine naboer på "stadig støy som følge av skyting", kan du få pålegg om å stanse skyting o.l.

 

Å ta kontakt med lensmannen hver gang du skal fyre av et skudd burde være unødvendig. Sørg heller for at dine nervøse naboer kommer under adekvat behandling, slik at ikke paranoia samfunnet får utvikle seg ytterligere. :x

 

Selv skyter jeg gjerne litt på egne landbrukseiendommer utenfor tettbygd strøk, og hvor sikkerhet er ivaretatt. Man snakker da om noen få skudd dann og vann med hagle og rifle - og naboene klager ikke. (Innskyting/testing av rifler, litt leirdueskyting o.l.) Har du tenkt å sende av sted en pakke ammo eller to av ikke- dempet ammo ukentlig ville jeg valgt en bane. Ikke fordi det ville være ulovlig, men for å spare naboene for strengt tatt unødvendig bråk.

Link to comment
Share on other sites

Går det ann å spørre politiet om plasser man kan få lov til å skyte, sånn helt uformelt?

 

Er ikke snakk om å plaffe løs tusenvis av skudd, men jeg har hatt noe problemer med matingen på rifla, og det er jo noe kjedelig og kjøre 45 min for å finne ut om rifla nå er fikset..

 

eller er dette noe man heller må ta opp med kommunen ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, politiet kommer ikke inn i bildet før etter at en grunneier har gitt deg lov. Har store tvil om at en komune vil la deg bruke deres grunn til øvelseskyting (for ikke å si finne ut hvem i komunen som har myndighet til å gi slike tillatelser). Snakk med grunneier med passende areal (sikker bakgrunn, og helst uten støyplager for naboene).

Ta deg gjerne tid til en runde rundt til de nærmeste naboene, og presenter deg. Forklar at du til tider skal øvelses/testskyte litt hos nevnte grunneier, og med tanke på alt man leser i dagens media, så ville du fortelle om dette, slik at ingen trenger å bekymre seg unødigt. Ta gjerne turen innom politiet og varsle de om uregelmessig øvelselskyting der du skal trene, etter at du har snakket med naboene (vær hygglig og grei, når du snakker med naboene. Det er alltid mye vanskligere å klage på noen som er blid og hyggelig). :wink:

 

P.s sørg for all del at du har sikker bakgrunn, og les politivedtektene for komunen, før du gjør noe som helst.

 

Bruk av demper er ett stort pluss i forhold til naboplage og skremmende aktivitet.

Til ren testskyting (en sjelden gang, så holder det med grunneiers tillatelse, og om nødvendigt en tur innom berørte naboer for varsling. Vet de først at noen av og til er der og tester, så blir de heller ikke skremt. Og når de vet hvem det er som er der å skyter, er det enda bedre.

 

Tenker det går greit jeg.

Link to comment
Share on other sites

Noen ringte og anmeldte oss for tjuvjakt i fjor, skulle opp på skytebanen vi rigget til for 6 år siden godt inne i skauen og skyte inn den nye kikkerten av brodern. Når vi kom hjem og skulle pakke ut sto plutselig 2 uniformerte politimenn bak og spurte etter å få sjekke bil og våpen. Alt ble tatt med god tone, og vi ble forklart at det ikke var en fastboende som hadde ringt. Skulle forsåvidt ikke tro at en 20 skudd i rekkefølge ville få noen til å tenke tjuvjakt, men det sier vel mer om at personon som ringte ikke var helt klar over hva som skjedde. Jeg klandrer selvfølgelig ikke noen for dette, vi hadde alt på det rene. Men så lite skal altså til, hadde satt pris på om vedkommende som ringte hadde tatt seg bry til å sjekke hva som skjedde før de tilkalte politi, vi var ganske så lette å finne.

Link to comment
Share on other sites

Poenget som de fleste i denne tråden i bunn og grunn uttrykker er vel at man skal sjekke lovverket og forholde seg til dette.

 

Før det andre så tar man de forholdsregler i forhold til naboer man finner sosialt/normmessig nødvendige.

 

For egen del har jeg en del eldre naboer, som i sine yngre dager hadde som hobby å leke med dynamitt. (Hadde foreldre som arbeidet i vegvesenet...) M.a.o. har mine naboer et nokså avslappet forhold til litt skyting. Skyting med rifle avgir uansett støy,- og det er årsaken til at jeg begrenser aktiviteten noe. Har ellers tilgang til godkjent skytebane hvor jeg kan rigge meg til på inntil 300 m et par dager i uka. Men ser absolutt problemet for de som kun har elektroniske 100m skiver og organiserte treninger å forholde seg til.

 

Ellers er er jeg noe skeptisk til at vi skal lage som "norm" å ringe politiet hver gang vi smeller av et ellers lovlig skudd. Er ikke noe poeng å lage tingene mer kompliserte enn de er i utgangspunktet/lovverket/politivedtekter. Sonder heller "terrenget" i forhold til naboene på forhånd, og pass for all del at du har alt på det tørre juridisk sett. Her må det ikke være noen tvilsom praksis som politiet kan gripe fatt i hvis de skulle finne på å rykke ut.

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål som kan dukke opp etter en tid med jevnlig skyting er om arealet som brukes til skytingen krever godlkjennelse som skytebane. Hvis man ter seg som de fleste gir råd om her, og ikke har uvenner som vil skytingen til livs, slipper man nok dette.

 

Hvis det klages mye på skytingen, må rette myndighet vurdere om dette er å betrakte som en skytebane eller ikke. En skytebane må nemlig godkjennes.

 

Kriterier som vurderes for å avgjøre om det er en skytebane er hvor mye og ofte det skytes, hvor mange brukere er det, brukes banen så mye at det kan defineres som organisert treningsskyting ? Dersom det blir definert som organisert treningsskyting har vi å gjøre med en skytebane som behøver godkjennelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...