Jump to content

Stiftstørrelser til stiftepistol


Midt-I

Recommended Posts

Leste i NROF sin "selvstending skytter nivå 2" at det tipses om stiftepistoler med lang stift:

 

Sitat

Materiell/utstyr:

Stifter som passer i stiftepistolen og som er min. 10 mm lange – helst 12 eller 14.

 

Bruker 6 mm stifter i dag, og har irritert meg over at de løsner av og til i vind. Tenker å kjøpe 14 mm neste gang og håper de holder bedre. Stiftemaskinen min er fra Biltema, og bruker så vidt jeg kan skjønne proprietære stifter av typen "Biltema nr. 3", med lengder mellom 6-14 mm. (For eksempelets skyld selger Biltema også en annen maskin som tar nr. 3-stifter, men bare tar lengder mellom 6-10 mm.)

 

Virker som det er mye proprietære typer stifter ute og går. Da jeg for noen år siden kjøpte maskinen så det ut som nr. 3 var den typen de hadde mest av i hyllene på Biltema, og virket da som et greit valg med tanke på å få tak i stift. Men hvis man skal kjøpe ny stiftemaskin i dag, finnes det noe som er litt "industristandard" slik at man nesten er garantert å få tak i stifter på nær alle byggvareforretninger? 

 

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Midt-I skrev:

Virker som det er mye proprietære typer stifter ute og går. Da jeg for noen år siden kjøpte maskinen så det ut som nr. 3 var den typen de hadde mest av i hyllene på Biltema,

 

Men hvis man skal kjøpe ny stiftemaskin i dag, finnes det noe som er litt "industristandard"

Hva mener du med: "proprietære typer stifter ute og går"? Etter min forståelse av fremmedordet, så er vel fakta noe annerledes.

 

Hvis ikke det har kommet en standard (på stifter) de siste årene, så er det ingen. Lite trolig og samme med pistolene. Det har vært et mylder av stifter (og stiftepistoler) til ulike stiftepistoler og slagstiftere. Det beste er nok å holde seg til et fabrikat, eller sjekke at dimensjonene stemmer, før en velger lengde. Og selv om lengde på stiften, har stor betydning for vedheft, så er det også stifter å få som vrir seg til hver sin side ved innslag. De siste sitter jo best, men er vel ikke nødvendig til ditt formål. Personlig så ønsker jeg ikke, at stiftene skal sitte unødig hardt heller. Det har hender at jeg må fjerne en mengde stifter, der jeg har stiftet et utall ganger før.

 

For å velge lengde, må du jo ta hensyn til hva du skal stifte fast. Og bør vel holde, når det kommer noe mindre vindkast. Er tykkelsen på papir/papp, 1 mm, 2 mm. eller mer?  Har brukt forskjellige lengder avhengig av, om jeg fester et innstikk (til en halvmeterskive), eller noe som er mye tykkere.

 

Biltema stiftene er vel av enkleste type, så kjøp nå noen forskjellige pakker. De koster jo bare 30 kr. stykket, så kan du prøve deg frem.  Vil tro at Rapid fremdeles har det beste utvalget av bra utstyr og stifter, men til en annen pris.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe stifter til stiftemaskinen din (Rapid eller hvilket som helst merke) etter størrelse, numrene står på pakke og maskin, "hvor som helst", og uavhenig av merke, stifter nr XY passer alle maskiner med XY -  bare ikke på Biltema. Biltema har sine egne maskiner, som en ikke får stifter til hos noen andre, og sine egne stifter, som ikke passer i noen andre sine maskiner. Noen passer nesten...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...