Jump to content

Nye jaktstøvler - lette


kask

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha pensjonert mine gamle Alfa Jerv er jeg nå på jakt etter nye sko. Jeg ønsker at de skal være vesentlig lettere enn de gamle...

 

De jeg har sett på foreløpig er:

Crispi titan (ikke prøvd)

lundhags jaure light high (Passer foten, men litt mye vedlikehold?)

alfa bukk (oppleves som litt smale, men lite vedlikehold)

 

hva er erfaringene med nevnte sko og er det andre modeller som bør vurderes? Brukes på skogsfugl, rådyr og harejakt

 

litt skeptisk til Alfa da jeg ikke var veldig imponert over kvaliteten på de gamle skoene mine

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt å holde dem i stand, så synes jeg ikke du skal gå ut fra at det er mer vedlikehold med Lundhags, enn med Crispi og Alfa. De trenger også jevnlig vedlikehold for å holde læret friskt. Og nødvendig vedlikehold på Lundhags er, erfaringsmessig, ikke noe særlig mer omfattende enn det heller. Særlig fordi det er den gummierte delen som "tar støyten".

jeg er i nogenlunde samme prosess, og hos meg så står det vel primært mellom Titan (NW) og Jaure Light.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk til anskaffelse av Alfa bukk på tampen av fjorårets sesong. De sitter som støpt på foten, jeg har nokså bred fot, er superlette og opplevde de som veldig god å gå med. Selv i bratte vestlandslier.

 

Eneste minuset jeg kan nevne er at de ikke er noe særlig foret. For meg som er hundefører så er det ikke noe problem da jeg er i bevegelse, men skal man sitte på post blir nok disse kalde på føttene. Litt som Lundhags syncro som jeg har erfaring med fra før.

 

Link to comment
Share on other sites

Det med varmen har slått meg litt, men jeg tenker at det kan kompenseres for med sokker med varmetråder (fryser uansett lett på bena). Hvordan er alfa air i forhold til vedlikehold? Trodde at det nærmest bare var å skylle av etter en dag ute i skogen....

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, kask skrev:

Hvordan er alfa air i forhold til vedlikehold? Trodde at det nærmest bare var å skylle av etter en dag ute i skogen....

 

Her tok jeg feil. Jeg trodde det var lær i disse. Da er nok enklere vedlikehold enn på de andre ja. Når det gjelder forholdet mellom Crispi og Lundhags, så vil jeg fortsatt hevde at det er " et fett". 

Personlig så er jeg skeptisk til syntetiske stoffer som yttermateriale i jaktstøvler, men det kommer nå mye an på hvordan, og hvor, de skal brukes. I steinrammel og hogstavfall, som jeg utsetter mine jaktstøvler for, så tror jeg de ville bli fort oppbrukt.

 

Link to comment
Share on other sites

Byttet ut et par veldbrukte Alfa Bever før sesongen i fjor med et par Crispi Titan. Og det var enorm forskjell, spesielt på vekt men også grepet på sålen var vesentlig mye bedre... Når de i tilegg var behagelige som joggesko, og ingen tegn til ubehag/gnaging ble jeg mektig imponert.

 

En gammel alfa mann har blitt konvertert til Crisip...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...